Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 9 november 2010

Je laat je vrienden toch niet wachten?!

Je hebt de reclame vast wel gezien: een man, en wel een jongeman, ligt samen met een vrouw in bad. Het is een reclame, dus het is zijn vriendin in hun prachtige, geweldige, mooie, perfecte huis. Haar hoofd leunt op zijn borst, zijn hand streelt haar haren. Heel lief en romantisch allemaal. En dan..
BAM! De telefoon maakt een geluid. Vroeger betekende dat dat je gebeld werd, nu kan het van alles betekenen. Ineens staan zijn vrienden in de badkamer.
De slogan volgt: "Je laat je vrienden toch niet wachten?!"

Even doen alsof ik die man ben.
Met mijn partner lig ik lekker in bad, heel knus, heel romantisch. Opeens gaat mijn mobiel af.
Daar heb ik al moeite mee. Als ik in bad ga (of douchen, of naar de wc of weet-ik-veel waar in huis) neem ik echt niet mijn mobiel mee. Die zit dan nog in mijn jaszak of in zijn houdertje.
Maar oké, mijn mobiel gaat af. Het is geen beltoon, dus ik denk dan: dat sms'je of wat het ook mag zijn, kan ik ook lezen als ik uit het bad ben. Als het zeer dringend is, dan word ik wel gebeld.
Maar oké, ik kijk naar het berichtje. Een vriend van Hyves, Facebook, Twitter, Netlog, Linkedin, Sugababes, MySpace, Youtube of van weet-ik-veel welk medium heeft iets geplaatst. Ik houd het simpel: het is een nieuwe profielfoto. Ik denk dan: wat leuk, een nieuwe foto. Nee, niet eens. Het zal meer iets zijn van: boeit mij het dat je een nieuwe foto hebt! Als hij echt ongelofelijk mooi, ontroerend, speciaal of iets anders spectaculairs is, dan krijg je vast wel een Reactie, een Respect, een Notitie of weet-ik-veel wat ik nog meer kan doen.
Nog steeds zit ik in de badkuip, samen met mijn partner, de telefoon in mijn handen.
De reclame zegt nu eigenlijk: "hup, geef een reactie!" En dan denk ik: "nee, waarom zou ik?" Gaat die vriend dood als ik een uur later, of morgen, of volgende week, of misschien wel nooit, een reactie geef?
Volgens mij maak je er mensen alleen maar angstig van. Iemand met een laag zelfbeeld kan gaan denken: "O nee, mijn foto staat al 21 uur online, en er is nog geen reactie op gegeven!" De Reacties en Respects gaan ook een mindere betekenis krijgen. Veel "R&R" betekent dan niet automatisch meer dat je foto spectaculair is, maar dat je veel vrienden hebt die ook iets op hun foto willen, laten zien dat ze vrienden hebben, dat ze belangrijk zijn.
Dus ja: Ik laat mijn vrienden wachten! Ik verwacht ook niet dat zij hun werk uit hun handen laten vallen, omdat er een nieuwe blog van mij is uitgekomen.

P.S.: Reactie, Respect, stuur door?

1 opmerking: