Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

donderdag 18 november 2010

"Zoals bijvoorbeeld"

Hallo, ik ben Hind, en ik leid een heel druk leven. (...) Maar soms wil ik er even tussenuit, naar Marokko, of het verre Oosten, met een product van Therme. Zoals bijvoorbeeld blabla lotus... 
En dankjewel, Hind! Alle lieve kindertjes van Nederland die voor de buis zitten als deze reclame voorbijkomt, krijgen de "informatie" dat zoals bijvoorbeeld goed is.  
Onbewust pikt een mens nou eenmaal dingen op, dus ook bij het tv kijken. Het kan dan gaan om nieuwe woorden, bepaalde zinsconstructies, maar ook om gebaren, emoties en dergelijke.
Zoals bijvoorbeeld is hartstikke fout. Deze fout wordt een tautologie genoemd (hetzelfde zeggen op twee manieren).

Zo zijn er Geaccepteerde tautologieën: vast en zeker, enkel en alleen. Deze zitten vastgeroest in de Nederlandse taal. Een voorbeeld: "Dat wil jij vast wel doen." en "Dat wil jij zeker wel doen." In beide zinnen wordt hetzelfde gezegd. In de zin "Dat wil jij vast en zeker wel doen." wordt hetzelfde gezegd als in de eerste twee voorbeelden, alleen krijg je hier meer nadruk.
Ook zijn er Ongeaccepteerde tautologieën: zoals bijvoorbeeld, maar...echter, nooit niks. Deze zijn, je raadt het al, onjuist. Een voorbeeld: "Hij doet nooit iets!" en "Hij doet niks!" wordt hetzelfde gezegd. In de zin "Hij doet nooit niks!" staat er, als je oplet, dat hij nooit niet-iets doet, oftewel: hij doet altijd wat. Tja, dat bedoelde je niet..
Nog een reden om geen fan te zijn van Idols (;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten