Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 28 december 2010

Don't Ask, Don't Tell

Groot nieuws, groot nieuws!
Op 22 december 2010 ondertekende president Obama officieel de opheffing van het DADT-beleid.  
Het beleid hield in dat deze mensen dienst mochten nemen in het Amerikaanse leger, op voorwaarde dat ze hun seksuele geaardheid verborgen zouden houden voor hun mede-soldaten en officieren (“don’t tell”). Onder verborgen houden werd verstaan dat ze niet openlijk over hun geaardheid mochten spreken, of anders mochten laten blijken wat hun geaardheid was. Daar tegenover stond dat officieren geen onderzoek mochten laten doen naar, of iemand mochten ondervragen over, diens seksuele geaardheid, tenzij hier een legitieme reden toe was, zoals onaanvaardbaar gedrag (“don’t ask”). Mensen die er wel openlijk voor uitkwamen homoseksueel, lesbisch of biseksueel te zijn, mochten volgens dit beleid nog wel geweerd worden uit het leger. De achterliggende gedachte was dat hun aanwezigheid in het leger een groot risico met zich mee zou brengen voor de morele standaarden en discipline binnen het leger. Bron: Wikipedia
Al die jaren dat deze regel van kracht was, was ik er al op tegen! Voor een schriftelijk betoog, voor het vak Nederlands, had ik als onderwerp homoseksualiteit. Mijn stelling was: "Er moet nog meer positieve aandacht komen voor homo-emancipatie. Het percentage gemeenten dat rekening zegt te houden met de positie van homoseksuelen is gestegen van 6,2 naar 11,3 procent van alle Nederlandse gemeenten. Dit komt voort uit een onderzoek van MOVISIE. 11,3 procent vond (en ik vind het nog steeds) veel te weinig, vandaar de stelling. 
Ten eerste worden homoseksuele mannen en vrouwen nog steeds onprettig behandeld in hun werkomgeving vanwege hun seksuele voorkeur. Dat blijkt uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut.
Ten tweede neemt de tolerantie ten opzichte van homoseksuelen af in de maatschappij. Dit meldt minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ronald Plasterk.
Ten derde is er een percentage homoseksuelen op de werkvloer bang voor openheid over hun geaardheid. Dit meldt Trouw in 2007. 70% van de homoseksuele mannen durft op het werk niet uit de kast te komen, 30% van de homoseksuelen durft geen gesprekken aan te gaan over hun privéleven en 20% zet bewust geen foto van zichzelf met partner op bureau. Durft een homoseksueel zijn geaardheid te uiten, dan is hij op de werkvloer 30% productiever. 

Ja, dat zijn eens feiten! Stuk voor stuk redenen om open te zijn over je geaardheid en misschien nog belangrijker: open te staan voor de geaardheid van anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten