Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 21 december 2010

Rubik's Cube

Een typisch speeltje voor een Wiskundige is de Rubik's Cube. Ik heb 4 varianten:
- de 3x3x3, oftewel de standaard
- de 4x4x4
- de 2x2x2, dat ik bij mij een vastgeplakte 4x4x4
- de 3x3x3 met afgestompte hoeken in andere kleuren.
Deze neem ik om en om mee naar school. Gewoon: om in de tram/bus/trein/metro op te lossen, maar ook draai ik een kubusje in de les. Je kunt het asociaal of arrogant vinden, maar het is bij mij bijna een verplichting! Als ik een kubusje draai, ben ik geconcentreerd en nog belangrijker: ben ik rustig.
Ik stond dus laatst te wachten op de tram. Hij zou pas over een kwartiertje komen, dus ik pak mijn 4x4x4 erbij. Er komt een echtpaar erbij staan, af en toe kijkend naar mij. Ze praten tegen elkaar, knikken mijn kant op. Op een gegeven moment komt de vrouw mijn kant op.
"Ehm, pardon, vind je het erg als ik film hoe je die kubus oplost?"
Een beetje verbaasd zeg ik nee. Zo bijzonder vond ik het niet, maar men ziet schijnbaar niet elke dag een 4x4x4 in zo'n 6 minuten opgelost worden.
Ze pakt haar camera en gaat filmen. Ik begin van voor af aan: eerst het witte centrum, dan de gele, vervolgens de andere 4. Dan de kantblokjes, het witte vlak oplossen, de tweede laag, het gele kruis, het gele vlak. 
Af en toe stelt ze een vraag. Of ik bepaalde draaiingen uit mijn hoofd ken. Ik moet toegeven: het ziet er snel uit. 
Helaas: de tram kwam, en ik was nog niet helemaal klaar. Haar geheugenkaart was vol, dus nu heeft ze een filmpje van een net-niet opgeloste kubus.

Misschien moet ik het maar op YouTube zetten! (;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten