Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 15 maart 2011

Vrijheid, blijheid?

Vrijheid van meningsuiting.. Het klinkt best mooi, het geeft mij het gevoel dat ik alles mag zeggen.
Dat ik alles mag zeggen, betekent niet dat ik alles kan zeggen. Alles, mijn omgeving, mijn beleving, het internet, heeft mijn "vrijheid" beperkt.
Laten we even aannemen dat ik alles, maar dan ook alles mag zeggen, hoe onbeleefd het ook is.
Stel, ik ga de kant van Geert Wilders op (sla me dan wel in elkaar) en ik beledig de moslims. Zij zijn de schuld van dit, van dit, van zus, van zo, blabla. Is het dan niet een beetje laf om dat in een blog te melden? Heb ballen en kom er dan voor uit, zou ik zeggen. Bovendien, mocht ik de kant van de PVV opgaan, dan zal ik vast vrienden verliezen. Kortom: ik kan niet te grof zijn.
Stel, ik wil het hebben over wat ik op straat heb beleefd. Hoe precies mag ik daarin zijn? Personen met wie ik heb gesproken, voor- en achternaam, het Internet op, met tot in de kleinste details wat wij samen deden.. Behalve dat ik niet denk dat mijn lezers hierop wachten, zullen de hoofdpersonen van het verhaal het ook niet op prijs stellen. Kortom: ik kan niet te open zijn.
Stel, met mijn familie ben ik een weekendje weg en daarover blog ik. Een hele stamboom moet er dan aan te pas komen om het verhaal nog enigszins te begrijpen. Het spijt me, maar nee: zoveel zal ik niet prijs geven. Niet dat het jullie absoluut niks aan gaat, maar wat de trouwe lezers kunnen lezen, kan de hele wereld lezen. Kortom: ik moet niet mijn hele privéleven opengooien.
Stel, ik wil iets erotisch vertellen. Vraag me niet waarom, daar heb ik opeens de behoefte aan. Ik neem aan dat er lezers zijn die afhaken en dat er nieuw publiek bijkomt. Wildvreemden die kunnen lezen wat mijn wilde fantasieën zijn.
Waar ik ook over schrijf, altijd moet je rekening houden met je eventueel ongewenste publiek. Wat ik ook plaats, iemand kan het altijd op zijn eigen computer bewaren en mij ermee chanteren.
Nee, al mag ik alles zeggen, ik kan en ik doe het niet.

Laat mij maar gebarentaal leren, iedereen aan wie ik het heb laten zien moet lachen om "zeeschildpad". Lachen is gezond, lachen is een vrijheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten