Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 13 augustus 2012

De Ov-chipkaart

Ik heb de Ov-chipkaart nu al een jaar over vier, vijf, maar nog steeds begrijp ik niet alles.

Waarom check in in de bus en tram, maar doe je dat niet bij de metro en trein? (daar check je in bij het station, en niet in het voertuig) En waarom check je ook in bij de tramhalte als je in Utrecht bent, en niet in het voertuig?

Sinds ik student ben, maak ik "nutteloze" reisjes. Laatst ging ik een pakketje ophalen op het treinstation van Eindhoven. Binnen vijf minuten ging ik weer terug naar huis. Ik betaalde niks voor het ritje, dus ik maakte mij geen zorgen om de conducteur, maar wat als iemand anders dit zou doen? Ik ging van Rotterdam naar Eindhoven en meteen weer terug naar Den Haag. Als ik zou betalen, betaalde ik slechts het stukje van Rotterdam naar Den Haag,omdat die kaart niet weet dat ik naar Eindhoven ging. Had ik daar dan moeten uit- en inchecken? Misschien, maar na het uitchecken kun je niet meteen weer inchecken. Dan zou ik moeten wachten, had ik mijn trein gemist en wat had ik in de tussentijd moeten doen? Op Eindhoven is nog wel wat te beleven, maar stel je voor dat je "even" iets ging ophalen op Mariahoeve, Rotterdam Zuid of Lochem? Dan heb je pech en moet je die tijd zelf maar zien te vermaken, terwijl je elke minuut weer probeert in te checken.

Als student reis ik doordeweeks gratis (met uitzondering van een maand in de zomer en speciale feestdagen). Mij zou het logisch lijken als ik gratis zou reizen van huis naar school. Omdat studenten, waaronder ikzelf, ook naar stage moeten, is het ook handig als je voor dat stuk ook niks hoeft te betalen. Simpel gezegd: studenten moeten gratis in hun provincie kunnen reizen. Mocht je buiten je provincie stage lopen of studeren, dan moet je een klein bedrag (niet meer dan 20 euro) betalen om in twee provincies gratis te reizen. 
Maar waarom, waarom nou toch, reis ik gratis door heel Nederland?! Tja, dan kan ik mij voorstellen dat die kaarten te duur zijn voor de overheid. Maar zo'n simpele oplossing bedenken? Ho maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten