Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 10 augustus 2012

Foto.com vs. Hema.nl

Elk jaar bestel ik wat leuke foto's en hang ze op aan mijn muur. Dit heb ik al in DEZE blog verteld. Normaal bestel ik bij foto.com, maar omdat deze site vastliep bij bepaalde foto's, ging ik naar de hema.nl. Hier een kleine analyse van de verschillen. Voor het gemak kijk ik enkel en alleen naar het formaat 11x15.

Foto.com is zonder twijfel voordeliger. Onder de 50 foto's is het namelijk gratis, waar je bij de Hema 23 cent betaalt. Bij Foto betaal je in totaal 2,03 aan administratie-, verpakkings- en verzendkosten. Omdat ik mijn foto's ophaalde bij de Hema, betaalde ik voor de verwerkingskosten 1,25. 
De keuze uit formaten is bij Foto groter. Daar kun je kiezen uit 15 formaten. Bij de Hema zijn het er maar vijf, maar wel met een groot voordeel: als je foto's worden bijgesneden (omdat de foto's niet precies de verhouding 11x15 hebben), kun je instellen wat er wordt weggesneden. Bij Foto snijden ze precies het midden uit. Dat is meestal niet erg, maar die paar millimeter aan de linkerkant kan toch de foto net wat mooier maken.
Over de kwaliteit kan ik niks zeggen, dit vind ik even goed. Wel viel het mij op dat die van de Hema minder scherp overkomen, maar na het bestuderen van die van Foto, neem ik mijn woorden terug. Gelijkspel dus.
Ook over de levering kan ik niks zeggen. Zowel bij Foto als bij Hema is de tijd zo'n twee tot drie werkdagen. Omdat je bij Hema niet afhankelijk bent van postbodes die niet elke dag hun ronde doen, maar van de openingstijden van het filiaal, kun je de foto's eerder in handen hebben.

Kortom: Foto.com is goedkoper, je kunt uit meer formaten kiezen, maar je kunt niet zelf beslissen wat er wordt weggesneden. Hema.nl is iets duurder, maar je kunt wel de uitsnede kiezen en de foto's ophalen wanneer het jou uitkomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten