Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zondag 11 november 2012

Geen verbod homohuwelijk

De wet die homoseksualiteit in Malawi illegaal maakt is voorlopig opgeschort en de politie is geïnstrueerd geen homoseksuelen meer op te pakken. De wet blijft opgeschort tot er een beslissing is genomen over de eventuele afschaffing ervan, die momenteel ter discussie staat in het parlement van het Afrikaanse land. Op homoseksualiteit staat momenteel een gevangenisstraf van 14 jaar, wat een doorn in het oog is van westerse hulporganisaties. 

In 2009 zijn twee mannen gearresteerd, nadat ze het eerste homokoppel waren dat getrouwd is in het conservatieve Afrikaanse land. De vervolging van het stel leidde tot grote internationale verontwaardiging, wat tot gevolg had dat westerse hulporganisaties geen steun meer gaf aan de regering van president Bingu wa Mutharika, die in april overleden is.
In een recent advies aan zijn opvolger, Joyce Banda, werd geopperd om het homohuwelijk te decriminaliseren, om zo de verspreiding van hiv en AIDS tegen te gaan. Daarom overweegt de minister van Justitie, Ralph Kasambara, nu om de wet tegen homoseksualiteit af te schaffen. Tot er een beslissing is gemaakt zullen er geen nieuwe aanklachten worden ingediend tegen homo’s. Kasambara: ‘Als we mensen blijven arresteren en vervolgen op basis van deze wet, en deze blijkt later ongrondwettelijk te zijn, dan zou dat gênant zijn voor de overheid. Het is beter om één crimineel ermee weg te laten komen dan om een heleboel onschuldige mensen in de gevangenis te gooien.’
Naast Malawi zijn er nog 36 andere Afrikaanse landen waar homoseksualiteit verboden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten