Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

donderdag 1 november 2012

Lesbisch Moederschap (2)

In Lesbisch Moederschap had ik het onder andere over de uitspraken van Mariska de Haas in het debat bij Pauw&Witteman. Dat interview was schijnbaar niet genoeg, want ze heeft nog meer aparte opmerkingen gemaakt.

Laat mij eerst even terugblikken op het debat. Daarin voerde zij aan dat er wetenschappelijk bewijs is, dat een dergelijke opvoeding niet in het belang van het kind is. Een man vroeg over welk wetenschappelijk onderzoek het ging, en zij kon buiten haar directe kennissenkring, alleen Freud noemen.
Freud was een neuroloog ("hersendokter") die zo'n beetje de psychoanalyse uitvond (emotionele zaken verdring je en daardoor gedraag je je onbewust anders). Deze meneer is al ruim 73 jaar dood. Wat hij over de opvoeding heeft gezegd, is het volgende: "In de opvoeding gaat het er om kinderen zo ongestoord mogelijk de ontwikkelingsfasen te laten doorlopen. Dat wil zeggen: enerzijds niet helemaal vrij laten (dan leren ze geen grenzen kennen en hun driften niet 'omvormen' tot acceptabel gedrag), en ze anderzijds ook niet te onderdrukken." 
Nergens kom ik het woord lesbisch of homo tegen. Misschien omdat dat niet zijn onderzoeksgebied was, misschien omdat homoseksualiteit toen nog niet zo bekend en open was. Misschien noemde Mariska deze man, omdat het een van de bekendste psychologen is.

Mariska zei onder andere "heel veel meisjes die lesbisch zijn, zijn vroeger misbruikt".
Ook hier noemde zij geen bron, dus die ben ik even gaan opzoeken. Op de site 'Kennis over jeugd en opvoeding' staat het volgende vermeld:
Uit recent onderzoek blijkt dat in 2010 ruim 118.000 kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar in Nederland (ruim 3 procent van het totaal) blootgesteld waren aan een vorm van kindermishandeling (Tweede Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van kinderen en jeugdigen, 2011). De meerderheid van de gevallen betreffen emotionele verwaarlozing (inclusief verwaarlozing van het onderwijs en getuige zijn van huiselijk geweld) en fysieke verwaarlozing, met respectievelijk 36 en 24 procent van de gevallen. Seksueel misbruik wordt met 4 procent het minst gemeld.
Dus met andere woorden: 4% van de 3% van de kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar, is seksueel misbruikt.Dit komt neer op 0,0012% van alle kinderen. Met andere woorden: als je 50.000 kinderen hebt (daarmee kun je de Kuip in Rotterdam vullen), dan zijn er 60 kinderen misbruikt. Van die 50.000 kinderen zijn er naar schatting 2.500 homo- of biseksueel van aard. Als ik aanneem dat alleen homoseksuele kinderen zijn misbruikt, dan is dat nog steeds slechts 2,4%. Bij dit getal vraag ik mij af wat mevrouw Mariska onder 'heel veel' verstaat.

In Fabulous Mama zegt Mariska ook dat ze ongerust zou zijn als haar dochter lesbisch zou zijn of haar zoon homo. “Vooral als mijn zoon homo is, omdat homo’s schokkend veel sekspartners hebben in hun leven. (…) Ik zou bang zijn voor ziektes en misbruik."
Dit heeft toch te maken met voorlichting? Als je op tijd het belang van het condoom uitlegt, zullen de ziektes wel meevallen. Hetzelfde geldt voor het 'schokkend' aantal sekspartners. Als je je kind opvoedt dat hij zijn medemens met respect moet behandelen, zoals hij dat zelf ook zou willen, dat de seks iets moois en iets liefs is en ook een bijzonder moment, dan zal het aantal niet zo schokkend zijn.

Voor wie het hele verhaal wil lezen, kan hier terecht.

Aan Mariska zou ik willen zeggen: wees niet zo angstig. Een homoseksuele zoon betekent niet dat hij misbruikt is en het betekent ook niet dat hij met iedereen onveilig het bed in duikt. Lees liever wat artikelen of raadpleeg bronnen die geen 80 jaar oud zijn. Neem een voorbeeld aan mij: ik zoek de juiste cijfers en haal er een juiste, logische conclusie uit. Ik ben tijdens dit onderzoekje niet eens misbruikt, ondanks dat ik lesbisch ben. Wat een opluchting.

10 opmerkingen:

  1. Hey, Ik kreeg een retweet via Twitter (Heel logies) met een link naar deze blog. Ja, ik ben zelf ook lesbisch en ben het eens met wat je schrijft. Ik heb het debat ook zitten kijken maar met mijn ergernis niets gedaan, wat jij doet is echt erg goed die Haas moet tegen gesproken worden over haar zeer ouderwetse opvattingen.

    Groet Bouk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartstikke bedankt voor je lieve woorden.
      Ik vond haar opvattingen niet alleen ouderwets, maar ook onjuist en onacceptabel! Ik wilde iets doen en een blog schrijven helpt dan goed. Ik had nooit verwacht dat het zo snel zo goed zou worden opgevat! :-D

      Verwijderen
  2. Hallo Miek, Wat een goed stuk heb je geschreven. Ik ben het er volledig mee eens en kan me voorstellen dat je je over dit soort mensen behoorlijk op kunt winden, vooral als ze verkeerde 'feiten' erbij gaan halen. Ik heb P&W gezien en gelukkig werd ze behoorlijk aangepakt door alle tafelgenoten. Wat je in dit stukje schrijft over wat ze beweert, daar sla ik helemaal steil van achterover. Het onderwerp spreekt mij ook persoonlijk aan. Ik heb een zus die samen met haar vriendin de ouders zijn van 2 kinderen en ik kan alleen maar zeggen dat ze net zo liefdevol en stabiel opgroeien als ieder ander kind.

    Groeten van Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.
      De punten en 'feiten' die ze gaf waren onbetrouwbaar, ouderwets of simpelweg niet waar. Ik geloof dat twee vrouwen of twee mannen net zo goed een kind kunnen opvoeden als een man en een vrouw samen. Dat het kind dan een vaderrol of moederrol mist, vind ik grote onzin, want hoe zit het dan met gescheiden ouders of weduwnaars? Zolang je een kind liefde, aandacht en zorg geeft, komt het wel goed.

      Verwijderen
  3. Hoi Miek,
    Mooi vertel jij maar duidelijk wat jij, en een heleboel anderen, van dit soort mensen denkt. Ik snap nog steeds niet waarom dit anno 2012 nog steeds niet uit de wereld is. Ik denk dat deze dame beter kan kijken naar hoe ze haar kinderen in deze wereld zet ipv te verkondigen dat vrouwen die van elkaar houden geen kinderen zouden moeten hebben omdat.... en nee ik ben niet lesbisch maar hetro en getrouwd met twee kids die toevallig wel van het andere geslacht houden dan ze zelf zijn. Maar wat mij(ons) betreft had dat ook anders mogen zijn hoor Zolang ze gelukkig zijn prima toch. Dame blijf je mening verkondigen op welke manier dan ook en leef zoals jij denkt dat het goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Madelein.
      Anno 2012 vind ik het belangrijk dat we elkaar accepteren zoals we zijn. Of je nou van mannen of van vrouwen houdt maakt mij niet uit, zolang je maar van je partner houdt en hem/haar beschermt en gelukkig maakt. Twee vrouwen die zielsveel van elkaar houden is toch mooier om te zien dan een man en een vrouw die elkaar verrot schelden?
      Je hebt mooi gesproken. Het hoort niet uit te maken met wie je samen bent en op welk geslacht je kinderen vallen, als je maar gelukkig bent.

      Verwijderen
  4. Het is en blijft gewoon triest dat er mensen zijn die er zo over denken. Mensen, die niet zien dat wij als lesbiennes (en homo's en biseksuelen natuurlijk) ook gewone mensen zijn met normale gevoelens. En dat wij best heel goed in staat zijn een kindje op de wereld te zetten en op te voeden.
    Mensen die dit soort dingen zeggen weten gewoon echt niet waar ze het over hebben of hebben een beeld ingeprent gekregen waarvan ze gewoon niet willen erkennen dat het niet overeen komt met de werkelijkheid...

    Ik weet zeker dat mijn vrouw en ik als we in de toekomst een kindje mogen hebben, dat kindje net zo goed op kunnen voeden als mijn zusje en haar man hun dochters opvoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het helemaal mee eens!
      Gelukkig ziet een groot deel van de bevolking dat 'wij' ook gewone mensen zijn, maar helaas zijn er nog wat kluizenaars die er anders over denken.
      Het maakt niet uit wie het kind opvoedt, of het nou een hetero- of een homokoppel is, of de oom van het kind of de grootouders, als het kind maar in een stabiele omgeving zit en aandacht, zorg en liefde krijgt. Als het kind dan ook nog fatsoenlijke normen en waarden wordt geleerd, dan ben ik helemaal tevreden.

      Verwijderen
  5. Eigenlijk hadden ze bij p&w een kind van 2 moeders (of vaders) moeten zetten.
    Ik had dan namelijk alles wat ze zei kunnen ontkrachten.
    Ik heb twee moeders, nooit ruzie gehad thuis en altijd vrolijk. Nooit die flauwe mannen grappen. Gewoon een heerlijk gezin vol met vrouwen :D
    Ik ken me vader wel, maar ben blij dat ik ben opgevoed door me twee moeders want met mijn vader als ouder was ik niet zo gelukkig geweest als nu (ondanks dat die ook homo is ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt als een leuk gezin! :-)
      Je bent een mooi voorbeeld van een kind van twee moeders die het prima heeft gered zonder vader. Ik ben benieuwd hoe Mariska hierop zou hebben gereageerd...

      Verwijderen