Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 15 april 2013

Doceren versus oppassen

Het beroep docent is eigenlijk maar een apart beroep. Ze werken slechts 9 of 10 maanden per jaar, kunnen uitslapen in het weekend, hoeven nooit zo vroeg op en zijn lekker vroeg thuis. Het wordt eens hoog tijd dat we hun salaris in perspectief brengen. Want wat doen docenten nou eigenlijk? Oppassen, babysitten, dat doen ze! 
Nou, een oppasser verdient het minimumloon, dus dan kunnen die docenten dat ook wel krijgen. Hoeveel zal dat verdienen, €5 of zo? Prima, vijf euro's per uur dat ze les geven. We maken het niet te bont: geen geld voor gekke dingen als nakijken, voorbereiden, oudergesprekken. Een gemiddelde lesdag duurt wel zo'n zes lesuren, dus op één dag krijgen ze €30. 
Maar ja, in die zes lesuren passen die malle docenten niet op één kind. Per uur zijn het er wel een stuk of 25. Per kind €5 per uur, dus op één dag €30 x 25=€750. 
Eens even kijken, hoeveel weken werken die mensen nou? Een stuk of 40, waarbij die introductieweken en de laatste weken natuurlijk niks voorstellen, dus 36 weken doen ze echt wat. Vijf dagen per week, dus 36 x 5=180 dagen. Nou, 180 x €750=€135.000 per jaar.
Natuurlijk zul je wel begrijpen dat die docenten ooit wat gestudeerd hebben, dus die hebben als minimumloon wel zo'n 10 euro. Mooie schatting, toch? Dat zou dan 180 dagen x €10 x 6 uur x 25 leerlingen = €270.000 per jaar. Best een leuk bedrag, vind je niet?

Maar iets klopt er niet.
Een docent kan op z'n maximum €4.962 verdienen (BRON). In één jaar is dat dus €4.962 x 12 maanden = €59.544. Bijna €60.000 voor die 180 dagen. Per dag is dat dan €330,80. Zoals ik al eerder aannam, werken ze zes uur, dus per uur verdienen ze €55,13. In dat uur passen ze op 25 kinderen. Per kind krijgen ze dus €2,21. 
Niet eens 3 euro om op je kind te passen, waarden en normen bij te brengen, een vak aan te leren, wat een service zeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten