Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 4 februari 2011

Mega Miek.!

Dit verhaaltje heeft een inleiding nodig.
Ik studeer dus voor de Lerarenopleiding, het vak Wiskunde nog wel. Dat doe ik samen met hele gezellige mensen. Ik vermaak me dan ook prima.
Een paar maanden geleden hadden we het over "mijn ego", omdat ik naar mijn idee iets geweldigs bedacht/zei/deed. De deuren van de lokalen staan vaak open, waar ik eens het grapje van maakte: ja, dat is voor mijn ego, die past niet in het lokaal.
Samen met een andere student, Naomi, zijn we "de shit". Hoe we erop kwamen weet ik niet meer, maar we zijn slim, halen goede cijfers, snappen de lesstof. Daar maakte de docent van Analyse nog "de real shit" van, omdat dat in zijn tijd werd gezegd..

Vandaag, half 4. Ik zit in het lokaal voor de Rekentoets. N. loopt voorbij, zij is net klaar met Analyse. Ik zeg (noem het maar roepen): "Naomi, nu ben ik de shit he!". Vragend kijkt ze mij aan. "Ja," vervolg ik, "heb je gezien wat ik voor Vlakke Meetkunde heb gehaald?"
En Vlakke Meetkunde, dat is een best wel pittig vak. Het gaat over driehoeken, vierhoeken, cirkels, bijzondere lijnen. Daarmee moet je allemaal eigenschappen bewijzen. Die bewijzen moet je zeer precies opschrijven, en het bewijs vinden is niet makkelijk! HIER een site.
Naomi kijkt me aan. Nee, ze weet het niet. "Het is een 10!". Op zich al knap, het feit dat een student voor een tentamen een 10 haalt. Nog knapper als je het vak kent, nog knapper als je weet dat er enkele lessen waren uitgevallen, nog knapper als het gemiddelde een 4,0 is.
De klas weet het al: het staat immers op internet. Opscheppen deed ik niet, ik vond het vooral zonde dat er zo weinig voldoendes waren gevallen. Nog erger: de strenge onvoldoendes (een 0,0 of een 1,8) waren zeker geen uitzondering.
De docent van Analyse loopt langs, komt het lokaal binnen.
"Meneer, heeft u het al gehoord?"
Nee, hij weet van niks. Enkele leerlingen doen alsof ze een propje naar me gooien. Beetje plagen.
"Wel, ik wil wel zeggen wat ik heb voor Vlakke Meetkunde.."
"Je waagt het niet!" roept een van mijn medestudenten.
"...maar dan krijg ik propjes naar me toegegooid."
"Zo, zeker weten!"
"Ze heeft een 10 voor Vlakke Meetkunde." zegt er een.
"Nou, dan ben je wel de shit." antwoordt de docent van Analyse met een lachje. Hij vervolgt: "En nu de Rekentoets, hopelijk zijn jullie allemaal de shit."
"Ja, de shit zijn we zeker," zegt een student waarbij het klinkt alsof de hoop al is opgegeven.
De docente van de Rekentoets komt binnen.
"Zo, we kunnen eindelijk beginnen."
"Ah," zegt de docent van Analyse, "dan zal ik wel weggaan en de deur dichtdoen."
"Oh, laat maar open, anders is het zo benauwd."
Een studente volgt: "Dan past de ego van Miek. er niet in!"
Nou, ik kan je vertellen: ik ging stuk! Een hele ontspannen sfeer, gelukkig. Het kon ook zijn dat er jaloezie was, je weet het niet. De opmerking verdiende een high-five.

Later op de avond: ik log in op de account van mijn Hogeschool. Daar staat het, op mijn persoonlijke pagina: een 9,8 voor Analyse. Dat is een vak met grafieken die je verschuift, en sinus en logaritmen. Pittig.
Dat maakt mij juist bang! Pittige vakken, maar wel prachtige cijfers. Ik wek er hoge verwachtingen door. Voor "simpelere" vakken moet ik nu minstens een acht halen, een zeven lijkt me niet genoeg. Ook moet ik deze lijn aanhouden. Voor de volgende toetsen van Analyse en Vlakke Meetkunde moet het ook een acht zijn, eigenlijk hoger.
Hoe creëer je faalangst bij mensen die doen wat ze willen doen, doen wat ze moeten doen.
Ik hou me hoog, ik blijf mezelf, ik doe mijn best, nu afwachten op de volgende toetsen, ergens in maart..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten