Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 22 mei 2012

Miek en het geloof

Goedenavond dames en heren, en welkom bij de eerste aflevering van "Het geloof", een programma waarbij we praten met semi-bekende Nederlanders over het geloof. Onze eerste gast is Miek, een jonge vrouw die over haar leven als lesbische docente blogt.
Allereerst welkom, Miek. Mag ik Miek zeggen?
Maar natuurlijk mag dat!
Haha, mooi zo. We zijn hier om over het geloof te praten, wat heb jij met het geloof?
Het is voor mij iets speciaals. Een grote groep mensen gelooft in God of in Allah, en al hun verhalen bevatten een gemeenschappelijk deel. Dan moet er toch een kern van waarheid in zitten?  Het heeft ook iets magisch, er is een God, en iedereen kan er kracht uit halen, maar niemand kan Hem of Haar aanwijzen, zeggen wat het precies is. Geloven is een belangrijk deel in het leven.
Geloven is een belangrijk deel in het leven, wat geloof je dan?
Zo, dat is een lastige vraag! Ik beschouw mezelf niet als een atheïst, hoewel ik niet zoveel met het geloof heb. Ik ben christelijk opgevoed en dat wil ik ook doorgeven. Het zit hem dan vooral in de normen en waarden: wees eerlijk, behandel alle mensen gelijk en op zo'n manier zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Maar daar hoef je niet voor te geloven.
Dat klopt, dat hoeft ook niet. Toch wil ik mijn kinderen stukken van de Bijbel meegeven. Misschien een beetje hypocriet, want ik heb die niet helemaal gelezen en ga zelden naar de Kerk. 
Mag ik vragen hoe vaak je gaat?
Daar durf ik bijna geen eerlijk antwoord op te geven. De laatste keer was met familie, en daarvoor met Kerst. Als ik bruiloften niet meetel, vrees ik dat de keer daarvoor ook met Kerst was. Een a twee keer per jaar betekent dat, dat is eigenlijk niks. Maar je hoeft niet naar de Kerk te gaan om gelovig te zijn.
Wat doe jij dan nog meer aan het geloof, als je niet naar de Kerk gaat, bid je bijvoorbeeld?
Bidden doe ik eigenlijk ook zelden, eens per maand gok ik, waarschijnlijk nog minder. Ik ben een stille Christen; je hoort me niet, ik doe niks, maar beschouw mezelf wel als een gelovige.
Maar wat geloof je dan precies?
Vooral de basisprincipes van het Christendom: er is een God, hij verzorgt het leven. Zijn zoon is Jezus, uit de maagd Maria, en hij stierf voor onze zonden. Verder wat ik net ook al zei: de normen en waarden. Ik neem de Bijbel ook niet al te letterlijk, ik zie het als een omnibus met verhalen waar je over na kunt denken. Er is weleens tegen mij gezegd dat God een hekel heeft aan homo's en dat het volgens de Bijbel niet mag. Ik heb het nergens gelezen, maar dat betekent niet dat het er niet staat. Mijn punt is: als het er staat, wat is dan de context en wat wordt er precies bedoeld? Je kunt mij niet wijsmaken dat God een hekel heeft aan homo's. God heeft elk mens gemaakt, met al zijn talenten en tekortkomingen en daar hoort seksualiteit bij. Degene die het hardst roepen dat homoseksualiteit niet mag, is bang voor verandering. 
We zitten bijna door de tijd, dus nog een vraag: wat wil je met het geloof?
Ik wil uitzoeken wat ik er later mee wil en wat ik geloof. Als geloof een politieke stroming was, was ik een zwevende kiezer. Het stoort mij alleen niet zo, mijn onwetendheid over wat ik geloof. Misschien laat ik het wel zo en blijf ik een halve gelovige. Als ik maar goed en eerlijk leef en dat ook aan anderen geef.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten