Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zondag 14 oktober 2012

Facebook frustraties

Laatst plaatste ik een bericht op Facebook, om mijn frustratie te uiten over het taalgebruik van sommige mensen.
"Sam piepul sjoedend teijp English kouz theey ar verry bed et it."
Met andere woorden: sommige mensen moeten geen Engels typen, omdat ze er erg slecht in zijn.  Het is simpel: je woont in Nederland, dus wat je op Facebook plaatst, mag ook echt in het Nederlands zijn. Heb je buitenlandse vrienden, dan mag het ook in het Engels, als het qua grammatica en zinsbouw maar klopt. Heb je alleen Nederlandse vrienden, denk dan eens goed na! Een stukje songtekst of een gedicht is soms mooier in het Engels, maar waarom zou je je dagelijkse berichten (je zit in de bus, je bent op school, je gaat boodschappen doen..) in het Engels typen? 
Mijn frustratie is niet zozeer het Engels, maar meer het slechte Engels. "On the birthday of my little brother and father" is een voorbeeld dat ik tegenkwam. Mijn reactie (Ik ben blij dat je aan de verjaardag bent) met een emoticon die knipoogde, werd niet begrepen.

Sommigen mogen geen Engels typen, maar enkelen kunnen beter niks online zetten. Heel fijn dat je in de bus zit, maar dat hoeft de rest van de wereld niet te delen. Mis je bijna de metro? Dan moet je even wachten met plaatsen dat je hem bijna mist, voor hetzelfde geld rijdt de bus op het laatst nog door en haal je de metro met gemak. 
Wat ook voor het Engels geldt, geldt ook voor het Nederlands: wat je ook plaatst, zorg er in ieder geval voor dat de grammatica en de zinsbouw klopt! Woorden als "egt", "me vrienden", "vanaaf", "gezellie" en woorden die horen te eindigen op een -n, maar het niet typen.. Doe eens even normaal! Op de basisschool heb je dingen als spelling, grammatica en zinsbouw gehad, gebruik die theorie dan ook. Zo moeilijk is het niet om "echt" en "mijn/m'n vrienden", en de tijd die je overhoudt om "vanaaf" in plaats van "avond" te typen, daar zal je weinig mee opschieten.

Eigenlijk zou er een nieuw soort social media moeten komen. Net als Facebook, waar je foto's, video's en al het andere kunt delen, maar dan met een extraatje: je IQ moet hoger zijn dan dat van een dobbelsteen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten