Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

woensdag 5 juni 2013

Kardinaal voorzichtig positief over homohuwelijk

Het is een kleine stap, maar in ieder geval in de goede richting! 
Het 'homo'huwelijk' wordt door deze kardinaal geaccepteerd, in plaats van homoseksualiteit als een zonde of als een ziekte te beschouwen. Ik ben er wel positief over. 

De Belgische kardinaal Godfriend Danneels doet voorzichtig positieve uitspraken over het ‘homohuwelijk’ in een interview met de Groene Amsterdammer. Wel zegt hij dat het voor de Kerk niet het echte huwelijk is, ‘dus je moet een andere naam in het woordenboek  plaatsen. Maar dat het wettelijk is, dat men het wettelijk legitiem kan doen, daar heeft de Kerk niks over te zeggen.’

De kardinaal redeneert als volgt: ‘Je mag een mens toch niet vereenzelvigen met z’n geaardheid? Ik denk dat er binnen het denken van de Kerk een duidelijke evolutie is. (…) Men is veel genuanceerder aan het denken over de persoon in z’n totaliteit, dan zich blind te staren op het morele principe.’ Als hem gevraagd wordt wat hij vindt van de houding van de katholieke kerk in de discussie over het ‘homohuwelijk’, zegt Danneels: ’U weet wat de Kerk zegt over die problemen. Ik moet u daar geen tekeningetje bij maken, maar ik vind het een positieve evolutie dat staten vrij zijn het burgerlijk huwelijk voor homo’s open te stellen als ze dat willen.’
Danneels heeft sowieso de reputatie een voorloper te zijn. Zo liet hij het Vaticaan in 2004 schudden op haar grondvesten door te verklaren dat iemand die seropositief is maar beter een condoom kan gebruiken.
Het  homohuwelijk ligt op dit moment gevoelig in verschillende Europese landen. In Groot-Brittanië wordt toegewerkt naar de openstelling van het huwelijk voor paren van gelijk geslacht en in Frankrijk is onlangs het eerste paar getrouwd. Vooral in Frankrijk werd hier heftig op gereageerd. Een Franse minister ontving onlangs nog een kogelbrief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten