Ten eerste moet de bemoeienis
van de overheid weg. Natuurlijk wil men, en met name de politici, dat het
onderwijs in Nederland deugt en dat wij daar trots op kunnen zijn, maar helpen
al deze regels? Nederland is in de ban van cijfers. Een school mag je een ‘goede’
basisschool noemen als de citoscore boven het landelijk gemiddelde ligt. Maar
wat nou als jouw basisschool in een achterstandsbuurt staat en de kinderen
boven verwachting hebben gepresteerd? Worden ze dan nog steeds gestraft, omdat
ze onder het gemiddelde zitten?
Op de middelbare school geldt
precies hetzelfde. Bij de inschrijving van toekomstige brugklassers wordt
steeds vaker naar deze momentopname gekeken, terwijl de cito weinig zegt over
de kennis van de leerling. Wat nou als hij de vragen bij wiskunde verkeerd
heeft gelezen, maar wel de berekening goed heeft? Wat als de leerling door
ziekte de toets verpest, of als hij last heeft van faalangst, moet hij dan naar
de mavo?
Na de cito wordt er alleen
maar verder op cijfers gekeken. Bij leerlingbesprekingen gaat het over de zwakke
leerlingen, over wat er fout gaat. Goede leerlingen, maar vaak ook de ‘gewone’
leerlingen, komen niet tot nauwelijks aan de beurt. Zesjes zijn netjes, dus
wordt er niet over gesproken. Tegelijkertijd wil men af van de zesjescultuur.
Dit brengt mij bij het tweede
punt: de niveauverdeling. Je bent óf een mavo-leerling, of een havo-leerling,
of een vwo-leerling. Al ben je geweldig in natuurkunde, als je slecht bent in
talen kom je niet hoger dan de havo. Een probleem? Ja, ik vind van wel. Deze
leerling zou zich vreselijk vervelen tijdens de lessen natuurkunde, omdat hij
een veel hoger niveau aankan. In theorie moet de docent dan differentiëren,
rekening houden met de hogere en de lagere niveaus. Waarom wordt dit niet
grootschalig beslist?
De ene leerling zit te laag,
terwijl de andere leerling net de hoog zit. Of het nou is omdat havo mooier
klinkt dan mavo, omdat je met havo meer kunt of een andere reden, je moet op je
tenen lopen. Misschien haalt de leerling het met krappe zesjes, eventueel een
jaartje extra, maar misschien ook niet. Wat heeft het voor nut om uren in Frans
te steken, als je topsporter wilt en kunt worden?
In mijn visie zou de
middelbare school voor iedereen uit vijf jaar moeten bestaan. Het eerste jaar
is voor elke leerling hetzelfde: iedereen krijg een basispakket, met lesstof
die we nu onder de noemer ‘havo’ zouden plaatsen. Na dit jaar wordt er gekeken
naar de mogelijkheden: waar is de leerling sterk in en waar niet? Dit wordt dan
verdeeld in drie tot vijf niveaus, van makkelijk naar moeilijk. Na het derde
jaar wordt er een richting gekozen (exact, maatschappelijk, talen), waarbij elk
vak gekozen mag worden.
In praktijk is dit natuurlijk
niet te doen. Dit is qua roosters niet te doen. Ook zouden alle schoolboeken
herschreven moeten worden en zou het prettig zijn als de docenten een
omscholingscursus zouden krijgen. In deze tijden van crisis lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat ze ook maar iets nuttigs gaan veranderen. Nee, ik acht de kans groter dat Willem-Alexander en Maxima gaan scheiden en dat Maxima er met Beatrix vandoor gaat.
Kei goed 8nder woorden gebracht! Ga zo door!
BeantwoordenVerwijderenDankjewel :-)
VerwijderenHee Miek!
BeantwoordenVerwijderenDat over het basisonderwijs,
je zou eens bij mijn oude basisschool
moeten kijken, Hoe het daar gaat...
Die zijn tenmminste met de kinderen bezig
en niet met de cijfers ;-)
Groetjes Falco
Dat is waar, niet elke school is gefixeerd op cijfers, sommigen scholen geven echt echt echt nog om de kinderen. Helaas worden zij wel afgerekend door de politiek als ze het niet 'goed' doen (zo op of rond het gemiddelde).
VerwijderenHoooi Miek!
BeantwoordenVerwijderenZou het niet een idee zijn om het op de middelbare school als volgt te verdelen:
1e jaar gezamenlijk les.
2e jaar en hoger: op niveau per vak, bijvoorbeeld:
Nederlands, HAVO niveau, en Frans mavo niveau, en dan bijvoorbeeld natuurkunde op vwo niveau. 1 diploma, maar per vak een niveau.
Ook niet te doen natuurlijk, maar het idee is altijd wel leuk.
Groetjes,
Amanda
Hey Amanda,
VerwijderenJouw idee lijkt er sprekend op, al heb jij nog de mavo-havo-vwo indeling. Persoonlijk vind ik de overstap van vmbo naar havo best groot. Om deze te verkleinen, kun je een soort tussenniveau hebben.