Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 24 mei 2013

A Haunting

Eens per week is er een programma op TLC over geesten. Om 00.35, in de nacht van zaterdag op zondag, vertelt een gezin uit Amerika over wat er in hun huis rondspookte.
Het begint meestal hetzelfde: Een stel koopt een nieuw huis waar op het eerste gezicht niks mee aan de hand is. Daarna vage geluiden, die niet ernstig genoeg zijn om er wat achter te zoeken. Een paar weken later gekkere gebeurtenissen (een piano horen terwijl de piano kapot is, deuren die zomaar open en dicht gaan). Veelal komt er dan een priester langs die vluchtig het huis zegent. Voor een paar weken blijft het dan rustig. Daarna worden de gebeurtenissen erger, waarop een paranormaal team wordt ingeschakeld. Met wat zout, water en gebeden worden deze geesten dan verdreven. Als dat niet helpt, komt er een hogere priester, die Latijnse teksten opleest en met wierook zwaait. Daarna voelt het huis veel leger en vrolijker aan en kan iedereen in vrede verder leven.

Ik zet dan altijd vraagtekens bij deze verhalen. 
Stel nou dat geesten bestaan, hoe komen ze dan in dat huis? Als er personen zijn gestorven in dat huis, kan ik nog begrijpen dat hun geest 'achterblijft', maar soms zijn het ook gewoon mensen die er hebben gewoond of die er vaak kwamen. Waarom zijn ze naar hun dood niet in hun laatste omgeving gebleven, maar gingen ze naar een huis waar ze ooit kwamen?
Stel nou dat geesten bestaan en dat ze een goede reden hebben om in dat huis te blijven, waarom vallen ze dan de huidige bewoners lastig? Als ze de poort naar het hiernamaals niet kunnen vinden en in paniek raken, kan ik het enigszins nog begrijpen, maar waarom maken ze dan van die geluiden en verplaatsen ze objecten? Er zijn ook verhalen aan bod gekomen over gruwelijke daden die in huizen hebben afgespeeld, bijvoorbeeld een man die zijn vrouw zwaar mishandelt en waarvan nu beide geesten nog in dat huis ronddwalen. De vrouw-geest zou huilen en de man-geest zou tegen de vrouw zeggen dat ze haar mond moest houden, omdat men haar kon horen. Waarom zou hij dat zeggen? Je kunt de geesten toch niet zien, wat maakt het uit als je iemand hoort huilen? Dan kun je ze toch helpen!
Wat ik ook niet snap, is de uitdrijving. In een aflevering hadden ze een indiaanse begraafplaats verstoord, waardoor het ging spoken. Met God en Jezus en de hele rambam werd het rustig. Sorry hoor, maar als ik een indiaanse geest was en boos op de mensen die mijn land hebben ingepikt en hebben verziekt met hun cultuur, waarom zou ik dan weggaan als mensen hun cultuur nog harder naar mij schreeuwden? 

De vragen worden nooit beantwoord, maar interessant vind ik het wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten