Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 17 februari 2014

Hoe werkt een schoenenwinkel

Van bepaalde zaken verwacht je dat iedereen wel weet hoe dat werkt. Een mes gebruik je om te snijden, een schaar om te knippen en in de supermarkt betaal je voor je boodschappen. Niemand die daar raar van opkijkt of zegt dat hij dat niet wist. Toch is het netjes om bij deze 'simpele' zaken stil te staan. 


Zo had een vriend van mij het over zijn ervaring in een schoenenwinkel. Zijn ouders zijn namelijk gescheiden toen hij nog jong was en sindsdien woonde hij bij ziijn moeder en had hij nauwelijks contact met zijn vader. 
Zijn moeder kocht dus ook schoenen voor hem. Altijd. Hij was dus nog nooit in een schoenenwinkel geweest. Waarom zou hij ook, zijn moeder regelde alles. Kleren? Die kocht zijn moeder. Eten? Ook zijn moeder. Schoolboeken, schrijfartikelen, ondergoed, toiletartikelen: noem maar op en het werd voor hem gehaald. Nodig of niet, nuttig of niet, het werd voor hem gekocht. 
Handig, zou je misschien denken. Het heeft ook een keerzijde. Nooit hoefde die jongen mee naar een winkel. Hij heeft dus nooit geleerd hoe zo'n winkel "werkt". Toen zijn moeder wegviel, moest hij voor het eerst zelf kleding, zelf schoenen te kopen. Voor hem waren de schoenen showmodellen. Je mocht de schoenen bekijken, maar niet passen. In de supermarkt mag je toch ook niet de pindakaas uittesten? Het is toch gek om schoenen te passen, om je vieze stinkvoeten erin te stoppen, om dan te gaan lopen en dan weer terug te zetten? Je koopt dan helemaal geen nieuwe, maar gebruikte schoenen!
Inmiddels heeft hij geleerd hoe de winkels werken. Ik heb geleerd om zaken niet als vanzelfbesprekend te beschouwen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten