Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 10 februari 2014

Origami - cookiecutter

Dit gele ding heet volgens de maker een cookiecutter, maar de wiskundige naam is de Great dodecahemicosahedron. Er zit een klein verschil tussen deze twee dingen: de tussenschotten. 
Hoe ik het heb gemaakt is eigenlijk vrij simpel en veel tijd kostte het niet. Lees verder voor meer foto's, een handleiding en achtergrondinformatie. 




Wat heb je  nodig?
Dertig vierkante blaadjes. Eén of beide kanten gekleurd, dat maakt niet uit. Als formaat heb ik gekozen voor vierkanten van 7 cm bij 7 cm. Dat heeft een eindresultaat van een kleine 10 cm hoog (en dus ook 10 cm breed).


 


Het proces.

De uitleg voor het vouwen is verwerkt in een filmpje. Het is met een goede camera gefilmd, dus het beeld is helder en je ziet goed wat je moet doen. Er is geen verbale uitleg, maar wel Engelse ondertiteling onder- en een vouw-instructie links bovenin beeld. Het vouwen en in elkaar zetten heeft mij 2,5 uur gekost.


  
De naam
Verbind je de hoekpunten van de sterren, ontstaan er twaalf regelmatige vijfhoeken. Je hebt dan een dodecaëder (regelmatig twaalfvlak). Je houdt dan nog wat over: de ruimte waar nu drie vierkantjes samenkomen. Als je deze hoekpunten met elkaar verbindt, heb je twintig gelijkzijdige driehoeken: een icosaëder. 




http://www.wisfaq.nl/bestanden/q3291img1.gif De wiskunde
Er zijn dertig gevouwen vierkantjes, evenveel als het aantal ribben van een dodecaëder. Er zijn twaalf sterren, evenveel als het aantal vlakken van een dodecaëder. Het mooie van deze ster is dat de Gulden Snede erin zit. Niks bijzonders, deze verhouding en deze speciale driehoeken zitten in elk pentagram (niet te verwarren met pentagoon).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten