Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zondag 27 november 2011

Kaki & Cluedo

"Wat ligt er vandaag op de fruitschaal?" vraag ik me af. Mandarijntjes, dat zie ik, maar ook een soort mini pompoen. Of een kruising tussen een paprika en een appel, het is niet helemaal duidelijk. "Dat is een kaki," zegt mijn vriendinnetje. Samen met een vriendin van haar zitten we op de bank te kijken naar National Geographic. We hebben net drie spelletjes van Cluedo gespeeld. Ik wist niet precies hoe het ging, maar J. legde het goed uit en ik won ook twee keer. Licht verdrietig zit mijn meiske naast me. "Normaal win ik altijd met dit spel," zegt ze. Ik knuffel haar en geef kusjes. "Maar jij hebt gisteren gewonnen met Scrable!" En dat is helemaal waar: met meer dan 30 punten verschil op nummer twee won ze. 
Nu zitten we op de bank, kijkend naar National Geographic. Een kaki, denk ik.. zou dat verband hebben met de stof? Ik besluit het op te zoeken en open Wikipedia.
De naam van de kleur kaki bedacht in Brits India komt van de Hindoestaanse taal (is een geleende vorm van het Perzische woord khak dat stof betekent), betekent "stoffig, stoffig bekleed of aardkleur." Het is gebruikt door vele legers over de hele wereld voor uniformen, ook voor camouflage. Het opvallendste is dat kaki het eerst gebruikt werd door het Britse leger

In de Westerse mode is het een standaardkleur voor smart casual jurken en broeken voor burgers.

Soms wordt de naam ook gebruikt voor een groene kleur die lijkt op asperges of bleek zeegroen (met name door de linnen/textiel/lingerie industrie). In het midden van de twintigste eeuw, zoals veel Westerse legers, begonnen ze legergroen te gebruiken in plaats van de oudere, meer bruinige kaki. De twee kleuren werden nu met elkaar geassocieerd. In het Frans, verwijst "kaki" naar een veel donkerder legergroen militaire stijl.
Bron.

Best wel stom, "kaki" is dus niet een soort kleur. Maar aan de andere kant: hoeveel soorten blauw zijn er wel niet? Nu ga ik Cluedo opruimen, straks eten we poffertjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten