Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zaterdag 4 februari 2012

Wees positief voor de NS

Gisteren, laat in de avond. Of beter gezegd: vandaag, zeer vroeg in de ochtend. Hoe dan ook, het was een tijdstip waarop de meesten al slapen, zeker als je een avondje bent wezen poolen met school. Niet voor MB. en mij: wij zaten nog op MSN te praten. 'Hoe later in de nacht, hoe lager het niveau' is meer wet dan regel, maar niet voor ons gesprek. Wij hadden een positieve toon richting de NS, en klaagden over ProRail.

"Ik zat dus in de tram en voor de bocht naar centraal remt de tram opeens. Echt een harde rem dus iedereen schiet naar voren. De bestuurder komt het hokje uit en loopt naar achteren in de tram. Dan rijdt de tram opeens een stuk achteruit en blijkt dat er een wissel verkeerd stond, hij is verbogen, waardoor we even terug moesten. Toen stonden we daar stil en ging er 1 deur open.
Ik besloot al uit te stappen omdat we vlakbij het pas naar de treinen waren, wij uitgestapt en toen wij bij het pad waren ging de tram weer rijden. We waren hoe dan ook eerder bij de treinen. Ik kwam op het perron aan en de IC's reden niet, alleen sprinters, die elk half uur rijdt naar Gouda. De eerste ging over 7 min. dus dat is prima.
Ik naar dat spoor, staat hij nog niet klaar, wat gek is omdat dat altijd wel zo is. Ook staat het perron redelijk vol. Dan komt er een SPR van twee treinstellen aan, heel fijn, want zo kon ik gewoon zitten. Ik ging alvast zitten, om 21:53 ongeveer en hij zou :55 vertrekken, dat werd 22:10.
15 min. vertraging dus, maar onderweg ging alles prima en we zijn gewoon op de rails gebleven."

Zo ging MB. van Rotterdam naar huis. Terwijl de rest van Nederland op de NS zou zeiken, gaven wij er een andere draai aan.

"Er stond ook een trein waarop Rotterdam stond op Gouda op het spoor van Den Haag centraal, maar de trein ging naar Utrecht, snap jij het nog??
Alle steden rond Gouda hadden met die trein te maken, kon overal heen.
En op het spoor van Utrecht centraal stond een trein met Den Haag C erop, en hij ging naar Utrecht. Dan kwam er een IC aan waarop Rotterdam Centraal stond, op het spoor van Rotterdam Centraal, maar in de trein zelf stond op het bord: deze trein rijdt na Amersfoort verder als stoptrein. Dat klopt toch niet?
De vertrekborden waren trouwens leeg, dus het was gokken, zelfs voor het personeel van de NS."
"Dat is gek, er was toch geen stroomstoring of zo?"
"Nee het reissysteem was zo in de war door alle vertragingen, spoorwijzigingen enz. dat ze het maar uit hebben gegooid en het maar aan de reizigers overlaten, een soort spel: vind in 1x de juiste trein."

We gingen nog verder praten over de NS. Als het ooit misgaat, is het meestal rondom Utrecht en dan gaat het ook goed mis. Het is een kettingeffect.

"Het is gewoon een kettingreactie, als er 1 trein vertraagd, is de trein erachter ook vertraagd, als een trein niet rijdt kan hij ergens anders bij het begin station niet vertrekken op de terugreis en valt er nog een trein uit. Op een gegeven moment is er geen materieel meer op 1 plek.
Als op Utrecht een spoor 5 min. langer bezet blijft moet een trein al ergens anders heen bijvoorbeeld.
Maar het is zo als een trein vertraagd is houdt het altijd wel iets op, als een SPR vertraging heeft zeker, een IC gaat sneller en dan komen ze ze elkaar ergens tegen..."

We gingen verder praten over vertragingen. Die ontstaan immers niet zomaar. Er zijn natuurlijk verschillende oorzaken voor een vertraging. Denk aan een kapotte wissel, een machinist die ontbreekt, een koe op de rails..

"Ja, maar een storing ligt niet aan de NS, maar aan ProRail, net zoals vandaag gaat iedereen zeuren op de NS, maar het ligt bij ProRail. Daar word ik zo boos om."
"Inderdaad, want ProRail zorgt voor de RAILS, vandaar de naam. Dus als een wissel defect is, of vastgevroren.."
"Klaagt iedereen op de NS, maar het ligt bij ProRail. En DAAR kan ik niet tegen. De NS doet ook zijn best, alleen ProRail maakt fouten en laat steken vallen.
Wel kan de informatieverstrekking van de NS beter. Op een gegeven moment lag de reisplanner eruit, en zelfs het personeel wist niet waar de trein heen ging."

Kortom: zeur niet meteen op de NS, want ProRail zorgt voor de rails. Dus is er een kapotte wissel, ligt er sneeuw, ijs of blaadjes op de rails, wees dan niet negatief naar de NS, maar klaag over ProRail. 

1 opmerking:

  1. Je hebt er een mooie blog van gemaakt. Ik ben benieuwd wat ik volgende week nog voor leuks meemaak met de NS... (en de RET)

    BeantwoordenVerwijderen