Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

woensdag 26 december 2012

Gaydar is discriminatie

Onder discriminatie wordt in het algemeen verstaan: een nadeel berokkenen door het maken van onderscheid ten aanzien van individuen of groepen op grond van kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen.
Zo, nu we dat weten, kan ik echt mijn pleidooi houden. Een gaydar is eigenlijk geen discriminatie, al in het wel gebaseerd op vooroordelen. "Ik zag meteen dat je gay was, je deed zo.. ja!" zei L. eens tegen mij toen het op school over homo's ging. "Ik zag het niet meteen aan je, maar het verbaasde me ook niet toen ik hoorde dat je een vriendin had" zei Y.. Op mijn stageschool werd gezegd dat ik er niet het type voor was.
Best apart, als je erover nadenkt. Ik ben hetzelfde, maar men ziet mij anders. Y. zag bij een ander wel meteen dat hij homo was, terwijl L. dat niet meteen door had. Het is dus niet zo dat bij de een de gaydar niet werkte. 
Ervaringen over taalgebruik, lichaamstaal, kapsel, kleding, uiterlijk en innerlijk sla je op. Altijd en overal bij iedereen. Als je dan een persoon ziet die aan een aantal ervaringen van vorige homo's voldoet, is deze persoon (in ieder geval in jouw hoofd) homo. 

Best apart, als je erover nadenkt. Vooroordelen over homo's in de trant van "als je homo bent, dans je in een zwarte string op de Canale Parade" worden niet gewaardeerd, maar vooroordelen gebruiken voor het zoeken van een partner, dat is geen enkel probleem. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten