Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 21 oktober 2013

Boudewijn de Groot - Berlijn en Moeder

Nog zo'n twee weken wachten en dan is het zover: op 1 november 2013 ga ik met mijn lieve meiske naar Boudewijn de Groot, in mijn beleving de beste Nederlandstalige artiest ooit. Om alvast in de stemming te komen, zal ik elke maandag een blog plaatsen waarin ik een nummer uitlicht.

Berlijn  
Berlijn is typisch zo'n nummer waar ik even voor moet gaan zitten, mij erop moet voorbereiden om het nummer te luisteren. Komt dit nummer namelijk onverwachts langs, dan zap ik door. Mijn hoofd staat er dan niet naar. Zonde, want het is een mooi nummer.
Als ik aan Berlijn denk, denk ik aan de Berlijnse muur, aan Duitsland, aan de oorlog. In dit nummer wordt het stad schitterend beschreven. 'Midden in de stad staat het geraamte van een kekr tot momument gebombardeerd. Alsof dat nodig is in deze stad, die eeuwig door de oorlog wordt verteerd.' Deze en nog vele andere prachtige zinnen zitten in dit nummer verwerkt.

Moeder
Ook Moeder is zo'n nummer waar ik voor moet gaan zitten. Boudewijn de Groot werd op 20 mei 1944 geboren in een Japans interneringskamp in Batavia (tegenwoordig Jakarta), voormalig Nederlands-Indië. Zijn moeder overleed in juni 1945 in het Japanse interneringskamp Tjideng. Na de oorlog, in 1946, keerde het gezin terug naar Nederland, waar de kinderen, Boudewijn, zijn broer en zijn zus, in verschillende gezinnen werden ondergebracht, zodat zijn vader kon terugkeren naar Indië. Zo kwam De Groot terecht in het gezin van een tante in Haarlem.
Dit nummer verwoord zijn gedachten, zijn gevoelens op een manier die je raakt, zonder dat het zwaar overkomt. Goed gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten