Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 21 juni 2011

Gezocht: kleine potloden!

Bij het vak Ruimtemeetkunde wordt sterk aanbevolen om kleurtjes te gebruiken. In het kort: je hebt een driedimensionaal object, zoals een kubus. Doe alsof je een mes door die kubus haalt en tada: je hebt een vlak! Twee van die vlakken hebben dan een bepaalde snijlijn, en de vlakken snijden elkaar onder een bepaalde hoek. Gebruik wat loodlijnen, een standvlak, de cosinusregel of gelijkvormigheid en je hebt wat de opgave van je wilde. 
Hoe je deze wirwar in driedimensionaal oplost? "Simpel": je tekent alles op een geruit blad, inclusief de tekenregels (de 60 graden, de helft inkorten etc) en dan moet het duidelijk zijn. Ik kan je vertellen: door al die lijnen zie je echt niet meer wat waarbij hoort. Vandaar de kleurtjes! De kubus geel, vlak A blauw, vlak B groen, de snijlijn rood.. verzin het maar. Dit maakt de opgave serieus een stuk overzichtelijker en belangrijker: je collegeblok ziet er hartstikke vrolijk uit. 
Om die kleurtjes ging het nou juist. T., een medestudente die vaak naast me zit, klaagde laatst dat al haar potloden zo groot waren, en dat ze nieuwe nodig had. "Dan wel van die kleintjes, die jij hebt, dat is makkelijker." Ze pakte een van mijn potloodjes van de Hema. "Ja, jij hebt ze van de Hema, maar ik zag ze nergens liggen! Wel van die emmers met stiften, en een heleboel andere krijtjes en stiften. Ook wel potloden, maar alleen van die grote, en die wil ik niet!" Wel, ik bood aan om ze te kopen, waarschijnlijk lagen ze in wel in de Hema in het winkelcentrum bij mij om de hoek.
Zo gezegd, zo gedaan. Van school uit fiets ik naar de Koopgoot, omdat het toch in de buurt was. Heel de Hema door, maar nee: geen kleine potloden. Wel grote, en krijtjes, en stiften in een emmer, maar geen kleine potloden. Wel een pak met 2x 10 verschillende fineliners, die kocht ik. Je kunt ze altijd gebruiken. Ik fiets verder, naar huis, het winkelcentrum bij mij om de hoek. Ook daar had de Hema geen kleine potloden. Wel stiften, en krijtjes, elastiekjes in de vorm van dieren en grote potloden. Tja, dat zocht ik niet. Verder naar Boekenvoordeel, maar ook daar is niks! De Intertoys dan maar, je weet het niet. Stiften, glitters, krijtjes, lange potloden, maar niet wat ik zocht. Ik kijk verder, ga langs alle gangpaden. En toen, daar in een van de schappen, bijna uit het zicht, stond het: De 2x2x4 Rubik's Toren! Ik kan het niet laten en koop de balk (degene die het een kubus noemt, sla ik neer). Ik zoek verder, ga naar de Jumbo, de Zeeman, de kantoorwinkel, maar nergens vind ik de kleine potloden. Ik probeer nog een winkel: de Blokker. Zonder op of om te kijken, loop ik de trap op naar de eerste etage. Afdeling speelgoed en tuinmeubilair. Verschillende stiften, krijtjes, verf en potloden, maar niet de kleine variant. Bijna loop ik weer naar beneden, als mijn oog valt op een wel heel opvallende sleutelhanger. De 3x3x3 Rubik's cube om aan je tas te hangen!
Precies 10 draaispellen. 7 Kubussen, 1 piramide (tetraeder om precies te zijn, hoewel de spelvariant het de "Master Pyramorphinx"noemt), 1 prisma (met als grondvlak, en dus bovenvlak, een regelmatige 8-hoek) en een balk. Wat een verslaving!
Trouwens, als je ooit de kleine potloden vindt, die de Hema dus verkocht, alsjeblieft, vertel me waar je ze vindt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten