Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 20 juli 2012

Nena

"Waarom staat Nena tussen de One Hit Wonders, zij is geen eendagsvlieg!"
Mijn meiske en ik spelen SongPop, en een van de mogelijkheden is Nena, een zangeres uit Duitsland. Haar twee bekendste nummers zijn 99 Luftballons en Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann. Dat zijn niet zomaar twee nummers, dat waren echte hits die weken, misschien wel maanden, in de hitlijsten hebben gestaan.

Wat haar geen eendagsvlieg maakt, is dat zij zichzelf en deze nummers weet te vernieuwen, zonder dat het opdringerig of uitmelkerig overkomt.

Laten we eerst kijken naar Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann.Het origineel is typisch voor uit de jaren '80, met het knippen van de vingers, de roze pakjes en de rolschaatsen. Een kleine 20 jaar later kwam Nena opnieuw met dit nummer, ditmaal samen met Kim Wilde. De trekjes jaren '80 hebben plaatsgemaakt voor de snelheid van begin 21e eeuw. Deze versie heeft ze ook volledig in het Duits, zonder Kim Wilde.

Dan 99 Luftballons. Het deuntje, de kleren en niet te vergeten ook het haar laten duidelijk merken dat het origineel typisch iets is voor uit de jaren '80. In 2002 verruilde ze het stof van de jaren '80 voor een compleet nieuw nummer, met alleen nog als gemeenschappelijkheid de tekst. Voor wie de versie van 2002 te modern was, is het hoogstwaarschijnlijk beter om eerst de versie uit 2009 te luisteren. Het oude bekende deuntje zit erin, al is het iets vernieuwd, net als de rest van de muziek.

Heel veel Nena, maar het is zeker de moeite waard!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten