Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zaterdag 21 juli 2012

Politiek - Gehandicapten

Over een kleine twee maanden staan de verkiezingen voor de deur. Om een goede keuze te maken, pik ik een paar punten uit verschillende partijen om met elkaar te vergelijken. Vandaag: de gehandicapten.

SP
Mensen met een handicap moeten het recht hebben om als volwaardige burgers volop mee te kunnen doen in de samenleving. Daartoe zal overal de toegankelijkheid van gebouwen en ruimten en het openbaar vervoer optimaal dienen te worden. Veel meer dan nu moet het werk worden aangepast aan werknemers met een beperking. De overheid moet gehandicapten een aangepaste scholing bieden en ze helpen bij het vinden van een reguliere baan, bij de overheid en in het bedrijfsleven. Bedrijven dienen te worden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen met een beperking in dienst te nemen. Voorkomen moet worden dat hun arbeidscapaciteit verloren gaat.
Bij het vaststellen van beleid is het nodig om steeds rekening te houden met de gevolgen voor gehandicapten. Volledige compensatie moet gaan gelden voor maatregelen die per definitie chronisch zieken en (jong-)gehandicapten treffen en die nu zorgen voor een categorale inkomensachterstand voor deze groepen mensen. Bij de uitvoering van het beleid moet meer rekening worden gehouden met de ervaringen en mogelijkheden van chronisch zieke mensen en mensen met een handicap.
De Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft geleid tot onaanvaardbare verschillen tussen gemeenten. Dat mag bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning niet opnieuw gebeuren. De nieuwe WMO moet zodanig worden aangepast dat het recht op zorg wordt vastgelegd en eigen bijdragen worden beteugeld. Gemeenten moeten de financiële ruimte krijgen om de wet ruimhartig uit te voeren, zodat mensen met een handicap niet de dupe worden van deze wet. De Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte moet worden uitgebreid met de terreinen openbaar vervoer, wonen en onderwijs.

GroenLinks
Mensen met een handicap kunnen vaak niet of niet makkelijk met het openbaar vervoer reizen. GroenLinks wil hen daarbij steunen. Want mensen met een handicap horen volwaardig mee te doen met de samenleving, ook als ze minder mobiel zijn. 
Gehandicapten komen in aanmerking voor een vergoeding van vervoerskosten: het kilometerbudget. Na overschrijding van dit kilometerbudget wordt een uitstapje vele malen duurder, zeker voor mensen die geen gebruik kunnen maken van bus en trein. Als hun familie of vrienden ver weg wonen, is het budget toereikend voor enkele bezoeken per jaar.
GroenLinks wil het kilometerbudget voor gehandicapten verhogen, om zoveel mogelijk drempels weg te nemen voor hun sociale leven. Zolang het openbaar vervoer niet goed toegankelijk is voor gehandicapten, wil GroenLinks dat zij voor trein- en busprijzen gebruik kunnen maken van de taxi.
Gehandicapten die met de trein willen reizen, moeten veel hindernissen overwinnen. Niet alle treinstations zijn toegankelijk voor mensen met een rolstoel. Bovendien worden rolstoelreizigers nu soms vergeten op het perron, ze lopen vaak onnodig vertraging op en worden soms zelfs geweigerd. GroenLinks wil meer treinstations toegankelijk maken voor mensen met een rolstoel. Als de NS weigert een rolstoelreiziger te vervoeren, vindt GroenLinks dat de NS de taxikosten moet vergoeden.

D66 
D66 wil het gebruik van openbaar vervoer stimuleren door het bieden van meer kwaliteit, hogere frequenties, betere aansluitingen van trein, metro, tram, bus en fiets, het aanbieden van gratis internet in de trein en het zorgen voor schone treinen. D66 is voor het tot stand brengen van ‘metro-achtige’ treinverbindingen tussen de (grote) steden en een uitbreiding van het NS-nachtnet.
Bij NS en bij vervoerders in het stads- en streekvervoer wil D66 dat het reizigersbelang en de betrouwbaarheid een prominente plaats innemen in de kaders die de overheid stelt en de financiële prikkels die zij geeft. D66 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is, onder andere door het toegankelijk maken van materieel, haltes en opstapplaatsen voor minder validen. Wij ergeren ons aan de terugkerende problemen op het spoor. Betere samenwerking tussen ProRail en gebruikers, vooral NS, is noodzakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten