Over een kleine twee maanden staan de
verkiezingen voor de deur. Om een goede keuze te maken, pik ik een paar
punten uit verschillende partijen om met elkaar te vergelijken. Vandaag:
de gehandicapten.
SP
Mensen met een handicap moeten het recht hebben om als volwaardige
burgers volop mee te kunnen doen in de samenleving. Daartoe zal overal
de toegankelijkheid van gebouwen en ruimten en het openbaar vervoer
optimaal dienen te worden. Veel meer dan nu moet het werk worden
aangepast aan werknemers met een beperking. De overheid moet
gehandicapten een aangepaste scholing bieden en ze helpen bij het vinden
van een reguliere baan, bij de overheid en in het bedrijfsleven.
Bedrijven dienen te worden aangesproken op hun maatschappelijke
verantwoordelijkheid om mensen met een beperking in dienst te nemen.
Voorkomen moet worden dat hun arbeidscapaciteit verloren gaat.
Bij het vaststellen van beleid is het nodig om steeds rekening te houden met de gevolgen voor gehandicapten. Volledige compensatie moet gaan gelden voor maatregelen die per definitie chronisch zieken en (jong-)gehandicapten treffen en die nu zorgen voor een categorale inkomensachterstand voor deze groepen mensen. Bij de uitvoering van het beleid moet meer rekening worden gehouden met de ervaringen en mogelijkheden van chronisch zieke mensen en mensen met een handicap.
De Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft geleid tot onaanvaardbare verschillen tussen gemeenten. Dat mag bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning niet opnieuw gebeuren. De nieuwe WMO moet zodanig worden aangepast dat het recht op zorg wordt vastgelegd en eigen bijdragen worden beteugeld. Gemeenten moeten de financiële ruimte krijgen om de wet ruimhartig uit te voeren, zodat mensen met een handicap niet de dupe worden van deze wet. De Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte moet worden uitgebreid met de terreinen openbaar vervoer, wonen en onderwijs.
Bij het vaststellen van beleid is het nodig om steeds rekening te houden met de gevolgen voor gehandicapten. Volledige compensatie moet gaan gelden voor maatregelen die per definitie chronisch zieken en (jong-)gehandicapten treffen en die nu zorgen voor een categorale inkomensachterstand voor deze groepen mensen. Bij de uitvoering van het beleid moet meer rekening worden gehouden met de ervaringen en mogelijkheden van chronisch zieke mensen en mensen met een handicap.
De Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft geleid tot onaanvaardbare verschillen tussen gemeenten. Dat mag bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning niet opnieuw gebeuren. De nieuwe WMO moet zodanig worden aangepast dat het recht op zorg wordt vastgelegd en eigen bijdragen worden beteugeld. Gemeenten moeten de financiële ruimte krijgen om de wet ruimhartig uit te voeren, zodat mensen met een handicap niet de dupe worden van deze wet. De Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte moet worden uitgebreid met de terreinen openbaar vervoer, wonen en onderwijs.
GroenLinks
Mensen met een handicap kunnen vaak niet of niet makkelijk met het
openbaar vervoer reizen. GroenLinks wil hen daarbij steunen. Want mensen
met een handicap horen volwaardig mee te doen met de samenleving, ook
als ze minder mobiel zijn.
Gehandicapten komen in aanmerking voor een vergoeding van
vervoerskosten: het kilometerbudget. Na overschrijding van dit
kilometerbudget wordt een uitstapje vele malen duurder, zeker voor
mensen die geen gebruik kunnen maken van bus en trein. Als hun familie
of vrienden ver weg wonen, is het budget toereikend voor enkele bezoeken
per jaar.
GroenLinks wil het kilometerbudget voor gehandicapten verhogen, om
zoveel mogelijk drempels weg te nemen voor hun sociale leven. Zolang het
openbaar vervoer niet goed toegankelijk is voor gehandicapten, wil
GroenLinks dat zij voor trein- en busprijzen gebruik kunnen maken van de
taxi.
Gehandicapten die met de trein willen reizen, moeten veel
hindernissen overwinnen. Niet alle treinstations zijn toegankelijk voor
mensen met een rolstoel. Bovendien worden rolstoelreizigers nu soms
vergeten op het perron, ze lopen vaak onnodig vertraging op en worden
soms zelfs geweigerd. GroenLinks wil meer treinstations toegankelijk
maken voor mensen met een rolstoel. Als de NS weigert een
rolstoelreiziger te vervoeren, vindt GroenLinks dat de NS de taxikosten
moet vergoeden.
D66
D66 wil het gebruik van openbaar vervoer stimuleren door het bieden van
meer kwaliteit, hogere frequenties, betere aansluitingen van trein,
metro, tram, bus en fiets, het aanbieden van gratis internet in de trein
en het zorgen voor schone treinen. D66 is voor het tot stand brengen
van ‘metro-achtige’ treinverbindingen tussen de (grote) steden en een
uitbreiding van het NS-nachtnet.
Bij NS en bij vervoerders in het stads- en streekvervoer wil D66 dat het
reizigersbelang en de betrouwbaarheid een prominente plaats innemen in
de kaders die de overheid stelt en de financiële prikkels die zij geeft.
D66 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is, onder
andere door het toegankelijk maken van materieel, haltes en
opstapplaatsen voor minder validen. Wij ergeren ons aan de terugkerende
problemen op het spoor. Betere samenwerking tussen ProRail en
gebruikers, vooral NS, is noodzakelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten