Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

woensdag 18 juli 2012

Politiek - Leraren in het onderwijs

Over een kleine twee maanden staan de verkiezingen voor de deur. Om een goede keuze te maken, pik ik een paar punten uit verschillende partijen om met elkaar te vergelijken. Vandaag: de leraren.

SP
Door het lerarentekort staat de kwaliteit van het onderwijs onder druk. Daarom moeten we er alles aan doen om voldoende leraren aan te trekken van hoge kwaliteit. In het voortgezet onderwijs heeft 18% van de leraren niet het juiste diploma. In het MBO is dat percentage nog hoger. Door hoge eisen te stellen aan leraren en hen voldoende ruimte te geven om zelf hun lessen in te richten, krijgt het beroep het aanzien dat het verdient. Op termijn moeten zoveel mogelijk leraren een universitaire opleiding hebben gevolgd.

Op de Pabo’s moet het niveau van taal- en rekenen van studenten worden verhoogd. Dit kan via een ‘intaketoets’, een bijspijkerprogramma en een eindtoets na het eerste jaar. De tweedegraads lerarenopleidingen moeten meer aandacht besteden aan de vakinhoud.

GroenLinks
Leraren die met hart en ziel hun werk doen, geven kinderen kansen die ze thuis soms niet krijgen. Maar het valt niet mee om steeds weer vol passie voor de klas te staan.
Er dreigt een tekort aan (bevoegde) leraren. Zonder goede leraren is er geen toekomst voor onze Nederlandse kenniseconomie. GroenLinks wil het onderwijsvak aantrekkelijker maken door de salarissen te verbeteren.
Daarnaast wil GroenLinks de werkdruk verlagen. Extra ondersteunend personeel of kleinere klassen moeten ervoor zorgen dat leraren alle kinderen voldoende aandacht kunnen geven. Het is ook belangrijk dat leraren meer tijd krijgen om zich te kunnen bijscholen of om een vak verder te ontwikkelen. Een startende leraar moet betere begeleiding krijgen.

D66
D66 wil kwaliteit voor de klas. De kwaliteit van de lerarenopleidingen moet worden verbeterd. Wij willen dat PABO’s scherpere toelatingseisen stellen op het gebied van motivatie en kennisniveau. In alle lerarenopleidingen wil D66 aandacht voor beroepsgerichte pedagogiek en didactiek. D66 vindt het vanzelfsprekend dat elke leraar een officiële bevoegdheid heeft, ook in het MBO. Om dat mogelijk te maken worden lerarenopleidingen ook in deeltijd aangeboden en komen er voor MBO-docenten flexibele programma’s. D66 wil dat een beroepsregister voor leraren en bijscholing een verdere bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs levert.

D66 wil dat leraren een zo groot mogelijk deel van hun tijd aan en met hun leerlingen besteden. Scholen krijgen daarom meer ruimte om studenten, oud-leerlingen, onderzoekers, ouders, praktijklectoren en bedrijven bij het onderwijs te betrekken. Ook conciërges spelen een belangrijke rol in het ontlasten van de leraren. Door het tegengaan van misstanden zoals geweld en pesten dragen zij ook bij aan meer sociale cohesie op de school. D66 vindt dat de financiering van de conciërges onderdeel moet zijn van de toekomstige lump-sum van basisscholen. Verder wil D66 gebruik van digitale instrumenten en methoden aanmoedigen, om het onderwijs te verbeteren en de werkdruk van leraren te verlichten.

----------------------------------------------------------------------

Deze drie partijen willen globaal hetzelfde: goede docenten voor de klas. Over hoe dat precies moet, bestaat er wel een verschil. De SP wil de kennis van de aankomende leraren opschroeven. GroenLinks wil het lerarentekort wegwerken door het vak aantrekkelijker te maken. Dit wil de partij doen door het salaris te verhogen. Daarnaast wil ze de werkdruk verlagen.  D66 wil ook de kennis verbeteren, maar heeft hierin een breder blikveld. Verder wil ze dat de leraar de meeste tijd doorbrengt met de leerling. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten