Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

woensdag 31 juli 2013

Overal getallen

Waar ik ook ben en wat ik ook doe, als ik een getal hoor, ontbind ik het in priemfactoren. Een paar maanden geleden moest ik bij huisnummer 91 zijn. Mooi nummer, zei ik, waarop een ander vroeg: "Waarom, is het een priemgetal?" Goeie vraag, want vanaf de 50 wordt het wat lastig om in snel tempo de priemgetallen op te noemen. Nee, trouwens, 91 is 7*13. 

Met 7 en 13 is iets moois. Behalve dat ze beide terug te vinden zijn in de Bijbel (zeven dagen in de week, zeven sacrementen en de 13 van vrijdag de dertiende (twaalf discipelen plus Jezus tijdens het Laatste Avondmaal), kun je in combinatie met de 11 leuke trucjes uithalen).
7*11*13=1001, een mooi getal (net als 111, wat 3*37 is). Bedenk een getal in de vorm van ABCABC, waarbij de A, B en C voor een cijfer staat (bijvoorbeeld 584.584). De getallen ABCABC zijn enkel en alleen deelbaar door 7, 11 en 13 (en combinaties, zoals 77, maar omdat dat geen priemgetal is, laat ik deze buiten beschouwing). 

Paginanummers onthoud ik ook makkelijker als ik ze ontbind. Ik zit niet op pagina 81, maar 3^4. 72 vind ik ook erg mooi, omdat dat 3^2*3^2 (3*3*2*2*2) is. Toen ik afgelopen weekend bij mijn vriendin een boek zat te lezen, staarde ik weleens naar het plafond. Ze keek eerst raar op en vroeg wat ik deed, maar na een paar keer werd het al: "Over welk getal denk je nu na?"

Ik dacht na over 83. Het was een priemgetal, dat voelde ik aan, maar die 3 op het eind trok mijn aandacht (het boek was ook niet zo spannend als ik in eerste instantie dacht). Om een 3 op het eind te krijgen, heb je niet zo heel veel mogelijkheden. 1*3 kan, en daarmee ook 11*3, 21*3 enz., en 1*13, 1*23 enz., en ook combinaties als 11*13 en 21*53. Voor het gemak richt ik me op de cijfers, omdat getallen uit cijfers ontstaan.
1*3 dus, en 7*9, en meer niet. Een getal als 83 zou, als het te delen was, deelbaar moeten zijn door A1*B3 of door A7*B9. 
Mijn gedachte ging van de 3 over naar de 1. 21, 51, 81, 111.. Er zitten stapjes van 30 tussen (getallen als 41 en 61 zijn priemgetallen). Dit duidt erop dat er per se een 3 in moet zitten, en dat klopt! 3*A7, om precies te zijn. Maar 91 dan? Ja, dat is 13*7, dus getallen in de vorm van B3*7 kunnen ook, net als B3*A7. 9*9 is een bijzondere, omdat 9*9=3*27. Getallen in de vorm van A9*B9 kunnen dus ook. 

Aan lezen ben ik die dag niet meer gekomen, ik zag alleen maar getallen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten