Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zondag 22 januari 2012

De out-en-proud docent

Vorige week schreef ik in Op stage ben ik hetero het verhaal dat ik, zoals de titel al doet vermoeden, mij voordoe als een hetero op mijn stageschool. Daar kwamen verschillende reacties op, onder andere van mijn vriendinnetje. Zij vroeg zich af of ik ooit de ware 'ik' in de klassen kon laten zien.
Nu gaat het over een stageschool waar ze aan het einde van het schooljaar toch weer weg is, maar ik vraag me af hoe docenten dat doen die gewoon vast op een school werken. Blijven die, een hele carrière lang, hun privéleven ontkennen? Of komen ze er toch niet onderuit om uiteindelijk ook daar 'uit de kast' te komen?
Als ik terugkijk naar mijn middelbare school, kun je de homoseksuele leerkrachten in 3 categorieën  opdelen:
- de 'out-and-proud' docent: Hij kwam er voor uit dat hij homo was (zei het ook in een van de eerste lessen), kijkt na met een roze pen, heeft een teenringetje en heeft 'het' accent. Kortom: als hij zou zeggen dat hij hetero was, zou je hem niet eens geloven!
- de 'twijfel' docenten: Hij en zij hadden bepaalde kenmerken (het haar, de kleding), maar deden niet overdreven. Aan een vroeg ik of zij een vriendin had, waarop de bevestigend reageerde (lees DEZE blog). Van de man zag ik laatst op Facebook dat hij een vriend heeft.
- de 'niet' docent. Hij gaf een mannelijk vak, kleedde zich mannelijk, praatte mannelijk, bewoog mannelijk.. kortom: hij was een en al man. Ik weet nog dat ik, midden in zijn uitleg, vroeg of hij getrouwd was, waarop hij ontkennend antwoorden. Een vriendin dan? Ja, wel een vriendin, antwoordde hij kort zonder kortaf te zijn. Later hoorde ik van een oud-leerling dat hij homo is, wat hij van een docente had gehoord. Na drie keer knipperen met mijn ogen kon ik het mij wel een beetje voorstellen.

Kijkend naar deze docenten, denk ik dat ik de 'out-en-proud' docent word. Het ligt hier wel aan de soort leerlingen: staan ze ervoor open, kunnen ze ertegen, wat is het beleid van de school?  Dan kan ik er ook een les aan wijden: dat het niet vies of smerig is, dat homoseksualiteit geen ziekte is en dat zo'n 10% van de bevolking op hetzelfde geslacht valt. Gewoon: een uitleg zonder te ver in mijn privéleven te treden.

4 opmerkingen:

  1. Oh wij hadden een echte "twijfel" op de middelbare school. Of nouja... niemand twijfelde er over behalve hijzelf, want hij zei een vrouw en kinderen te hebben. Het mooie was, dat ik hem een paar jaar later toen ik geen les meer van hem had (hij gaf onderbouw, ik zat in de bovenbouw) hem tegen kwam op de terugvlucht vanaf Milaan. Met handtas en mannelijke reisgenoot. En die gingen echt niet als "gewoon vrienden" met elkaar om.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het was niet zo dat deze docent loog? Dat hij wel een vriend had (dus geen vrouw en waarschijnlijk ook geen kinderen) om "gezeur" te voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hè welke docent was de 'niet'docent dan??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het spijt me, maar dat kan ik echt niet zeggen

    BeantwoordenVerwijderen