Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zaterdag 17 maart 2012

De Nederlandse taal...

Contaminatie: een combinatie van twee taalvormen (...). Oftewel: twee uitdrukkingen door elkaar halen. Sommigen zijn geaccepteerd, ingeburgerd, anders zijn en blijven lekker fout. Met dank aan Wikipedia, die ze voor ons op een rijtje wilde zetten.

Ingeburgerd:
  • Aanbeland
    ("aangekomen" x "beland")
  • Afprinten
    ("afdrukken" x "printen")
  • Door de war zijn
    ("in de war zijn" x "door elkaar halen")
  • Duur kosten
    ("duur zijn" x "veel kosten"
    )
  • Refereren naar
    ("refereren aan" x "verwijzen naar")
  • Optelefoneren
    ("opbellen" x "telefoneren")
  • Zich verexcuseren
    ("zich excuseren" x "zich verontschuldigen")
  • Overnieuw
    ("over" x "opnieuw")
  • Kloppen als een bus
    ("sluiten als een bus" x "kloppen ('als een zwerende vinger')"
  • Onderdeel uitmaken van
    ("deel uitmaken van" x "onderdeel zijn van")
  • Mond-op-mondreclame
    ("mond-op-mondbeademing" x "mond-tot-mondreclame")
  • Overbarige reactie
    ("voorbarig" x "overbodig" - een afwijkend geval, doordat er geen betekenisovereenkomst is)
  • Mijn tas is kwijt
    ("Ik ben mijn tas kwijt" x "Mijn tas is weg, zoek")
  • Er mist een zin
    ("Ik mis een zin" x "Er ontbreekt een zin")
    [2]
  • Zich beseffen
    ("zich realiseren" x "beseffen")
  • Zich irriteren aan [iets]
    ("[iets] irriteert" x "zich ergeren aan [iets]")
  • Vertellen tegen iemand
    ("zeggen tegen iemand" x "vertellen aan iemand")
  • Rondcirculeren
    ("rondgaan" x "circuleren")
  • Triologie
    ("trio" x "
    trilogie")
  • Veralgemeniseren
    ("veralgemenen" x "generaliseren")
  • Windje in de rug
    ("een steuntje in de rug" x "de wind mee hebben")
  • Zwaar wegen
    ("zwaar zijn" x "veel wegen")
  • (in letterlijk gebruik, bijvoorbeeld voor een wasmachine; in figuurlijke zin is de uitdrukking geen contaminatie: "Dat argument weegt zwaar; het is een zwaarwegend argument.")
  • Voetpedaal
    ("
    pedaal" x "voetschakelaar")
  • Snel lopen
    ("snel zijn" x "hard lopen"
    Bron.  
Let dus goed op, stamp ze in je hoofd, want hoewel ze ingeburgerd zijn, zijn deze contaminaties niet juist. Spreek ze dus niet uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten