Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zaterdag 31 maart 2012

Verjaardag homohuwelijk

Slovenen verwerpen gelijke rechten homo's

Slovenen hebben zondag in een referendum gestemd tegen een plan om homostellen dezelfde rechten te geven als getrouwde hetero's. Dat blijkt na het tellen van 80 procent van de uitgebrachte stemmen, aldus de kiescommissie.
Van de kiezers stemden 56,7 procent tegen, terwijl 43,2 procent voor de regeling was.
Het voorstel was dat homoseksuele en lesbische paren hun partnerschap mochten registreren. Ze zouden dan dezelfde rechten krijgen als getrouwde hetero's bij erfenissen of het kopen van eigendom.
Het voorstel was al goedgekeurd door het parlement. Een groep conservatieve organisaties, gesteund door de Rooms-Katholieke Kerk, verzamelden voldoende handtekeningen om een referendum af te dwingen. Nu het plan is verworpen, mag het een jaar lang niet besproken worden in het parlement.

Het plaatje hiernaast komt van de blog van mijn lieve meiske. Het laat zien dat volle neven en nichten in heel Europa met elkaar mogen trouwen, maar dat het homohuwelijk (of de partnerregistratie voor homo's) niet overal is toegestaan. Slovenië is hier het blauwe landje linksboven het oranje stukje (klik HIER voor een preciezere kaart). Deze afbeelding is dus niet meer up-to-date, want Slovenië hoort niet meer blauw te zijn. Maar kijk eens goed: in landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk mogen homo's en lesbiennes niet met elkaar trouwen, alleen geregistreerd partnerschap. Weliswaar dezelfde rechten als heterostellen, maar toch niet helemaal gelijk.. 
Nee, ik ben blij dat ik Nederland woon, daar mogen homoseksuelen al 11 jaar met elkaar trouwen! :-D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten