Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 5 maart 2012

Ow Yeah!

Vandaag heb ik lesgegeven aan een derde klas die ik nog niet zo goed kende. In de vakantie had ik me goed voorbereid; zo had ik een voorbereidingsformulier ingevuld en een PowerPoint in elkaar gezet met zelfgemaakte afbeeldingen. Er zou iemand van de Hogeschool komen kijken, dus ik wilde alles geven wat ik had.
De les ging boven verwachting goed! de leerlingen luisterden en deden leuk mee. Ik hoefde niet zoveel te waarschuwen en kon gewoon de wiskundestof uitleggen (het ging over coordinaten en doorsneden).
Omdat ik zo ongelofelijk trots ben op de reflectie die ik van de Hogeschool heb gekregen, zet ik 'm in deze blog.

*        Zeer verzorgde lesvoorbereiding met een functionele PowerPoint presentatie.
Het is gebruikelijk de lesvoorbereiding te splitsen in drie stukjes, de inleiding, de kern en de afsluiting. Bij jouw les zou je zelfs van kern 1 en kern 2 kunnen spreken.
*        De lerarenopleiding is een competentie gestuurdeopleiding. Dat betekent dat jij moet kunnen aantonen dat je een ontwikkeling hebt doorgemaakt gedurende de opleiding. Ik adviseer je  steeds met een beschreven leerdoel voor jezelf te werken waarop je na uitvoering kan reflecteren.
*        Je ontvangt de leerlingen bij de deur met af en toe een klein praatje of opmerking. Prima, de leerlingen weten dat je er bent, dat je hen hebt gezien en dat je er klaar voor bent.
*        Iedereen ging direct zitten, jij geeft aan dat dejassen uitmoeten. Dat ging goed, op één leerling na, die heeft de hele les zijn jas aangehouden. Let daar een volgende keer op.
*        Er waren vele momenten met een goede interactie tussen jou en de leerlingen. Zelfs een keer met de hele klas: “Wie zegt A?, steek je vinger op. Wie zegt B?, steek je vinger op.” De leerlingen deden vooral bij de instructie goed mee.
*        Verstandig om de didactische werkvormen af te wisselen. Luisteren is lastig en dat geldt zeker voor deze leerlingen.
*        Jammer dat je tijdens het zelfstandig werken weinig tijd had om leerlingen individueel of in een klein groepje te helpen. Je hebt m.i. terecht al je energie gestoken in ieder aan het werk te krijgen en aan het werk te houden.
*        Je hebt een leuke en plezierige uitstraling. Je communiceert met je hele lijf. Uitstekend taal- en spraakgebruik. Zelfs af en toe enige stemverheffing. Je komt authentiek over.
*        Orde houden werd vereenvoudigd door het kennen van de namen. Een naam noemen werkt veel beter dan algemene opmerkingen waarbij niemand zich voelt aangesproken.
*        Bij persoonlijke benadering van een leerling gaat de rest wat anders doen. Ze voelen zich niet betrokken. Een aandachtspunt zou kunnen zijn “het totale klasoverzicht”.
Een aantal keren doe jet het heel goed en betrek je anderen erbij:
- Kun je herhalen wat Teun zei.
-Teun zegt ……., vind jij dat ook.
*        Een mooie improvisatie was het uitleggen van de coördinaten met stappen door het lokaal. Met een grapje op het eind dat je niet op de tafel ging staan.
*        Je bent duidelijk inwat wel en niet mag.Je reageert ook adequaat als iemand gaat lopen terwijl dat niet de afspraak was.
Let wel: Leerlingen hebben over het algemeen een groot rechtvaardigheidsgevoel. Dus als iemand naar de WC mag dan moet je dat ook aan anderen toestaan.
*        Je stak op het eind van de les twee duimen in de lucht voor de leerlingen, dat doe ik nu voor jou.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten