Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 18 januari 2013

Homofoob geweld

Homofoob geweld gaat in België harder aangepakt worden. De in juli voorgestelde wetgeving is vanaf nu in werking.

Concreet wil dit zeggen dat een gevangenisstraf van vijf jaar verdubbeld zal worden naar tien, en dat doodslag of moord bestraft zal worden met levenslang. Nu staat daar nog een straf van twintig jaar op. Ook geldboetes zullen hoger worden. Het wetsontwerp is gemaakt naar aanleiding van de criminaliteitscijfers van de politie in België. Hieruit bleek dat het geweld tegen LHBT’s ernstig toeneemt. In 2012 was er een totaal van 85 meldingen van homofoob geweld. In 2008 waren dit er nog maar 34. Ook de moord op de openlijk homoseksuele Ihsane Jarfi in april vorig jaar heeft invloed gehad op de komst van dit wetsvoorstel.
Niet alleen LHBT’s hebben baat bij deze wet. De dubbele straf geldt ook bij geweldsdelicten naar aanleiding van ras, sekse of leeftijd. In het rijtje van groepen die beschermd moeten worden tegen discriminerend geweld, worden ook transgenders expliciet genoemd.
Bron.

Tja, wat moet ik hier nou van vinden?
Eerst was ik zeer tevreden: geweld wordt niet gewaardeerd en moet harder aangepakt worden. Goed dat de gevangenisstraffen verdubbeld worden!
Daarna dacht ik na: is dit geen positieve discriminatie? Als ik een homo vermoord, kreeg ik eerst 20 jaar en nu levenslang. Als ik een hetero vermoord, wat is dan de straf, nog steeds 20 jaar? En wat als ik zonder reden een homo sla, word ik dan erger gestraft of krijg ik dezelfde straf als ik een hetero zou slaan?
Het principe van de maatregel snap ik: geweld wordt niet gewaardeerd en moet harder worden aangepakt. Ik vind het niet kunnen dat er zinloos geweld is. Toch geloof ik niet dat het geweld tegen LHBT's toeneemt. Ik denk dat "mijn" community nu beter weet waar en hoe ze aangifte kunnen doen, dat ze meer vertrouwen hebben in de politie hebben en dat ze het gevoel hebben dat er iets met hun melding wordt gedaan.
Al met al ben ik blij met de maatregel van onze zuiderburen, hopelijk volgt Nederland snel!

1 opmerking:

  1. Ik weet ook niet zo goed hoe ik erover moet denken.
    Maar ben blij dat België het probleem wil aanpakken.
    Nu jullie nog, ja. Maar dat komt wel. :)

    BeantwoordenVerwijderen