Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 28 januari 2013

Math on Monday - oorbellen combineren

Ik heb vier gaatjes in mijn oren: twee in mijn linker en twee in mijn rechter. Ruimte voor vier oorbellen dus. 

Ruimte voor vier oorbellen. Ik heb onder andere 10 ritsen als oorbellen. Vijf kleuren, elke kleur komt twee keer voor. Als ik alleen ritsen wil dragen en niet let op de kleur, kan ik de ritsen op 5040 manieren combineren (10*9*8*7). Dit betekent dat ik in ruim 13 jaar, elke dag een ander setje oorbellen in kan doen, zonder ooit twee dagen hetzelfde in te hebben!
Hier zit natuurlijk wel een addertje onder het gras. Ik heb twee blauwe: de linker en de rechter. Laat ik ze blauw-A en blauw-B noemen. De combinatie blauw-A, blauw-B, groen-A, groen-B is op papier een andere combinatie dan blauw-B, blauw-A, groen-B, groen-A, maar in praktijk kom je op hetzelfde uit.

Laat ik het anders doen: de kleuren A horen bij mijn linkeroor, de kleuren B bij mijn rechter.
Voor mijn linkeroor heb ik dan 20 combinaties (5*4). Hetzelfde geldt voor mijn rechteroor. Samen maakt dat 400 combinaties (20*20). 
Wat ik hier niet kan, is dat ik in mijn linkeroor twee blauwe heb en ik mijn rechter twee groene. Toch wel een beetje jammer, maar misschien moet ik dan maar niet zo gek doen. 

Hoe dan ook, ik heb genoeg combinaties om te maken, en dan heb ik het niet eens over al mijn andere oorbellen gehad en over of ze bij mijn veters matchen.

Ach joh, genoeg statistiek, nog een tentamen te gaan deze week en 6 verslagen te schrijven, 11 februari begint het nieuwe blok met nieuwe vakken, oude boeken, nieuwe readers en oude docenten. Dat laatste is zowel letterlijk als figuurlijk. ;-)

2 opmerkingen:

  1. De volgende 'Math on Monday' blog gaat zeker over hoeveel combinaties veters je kan maken? :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whaha, nee dat niet, dat zou dezelfde soort blog worden, maar dan met andere getallen. Het blijft statistiek. Ik ben nog aan het nadenken waar ik het volgende keer over ga hebben.

      Verwijderen