Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 7 januari 2013

Math on Monday - Origami

In het nieuwe jaar wil ik een nieuwe rubriek starten: Math on Monday. Elke maandag wil ik wat plaatsen dat met wiskunde te maken heeft. Vandaag is de vouwkunst origami aan de beurt.

Origami gebruikt een beperkt aantal vouwen, maar door de combinatie hiervan zijn intrigerende ontwerpen mogelijk. De kunst stamt uit China in de eerste of tweede eeuw, kort na de uitvinding van het papier. Van daar uit is het overgewaaid naar Japan, waar het de bekende vorm heeft gekregen. In het algemeen beginnen deze ontwerpen met een vierkant stuk papier, waarvan de zijdes verschillend gekleurd kunnen zijn. Het papier mag wel gevouwen worden maar er mag niet in geknipt worden. 

Als Wiskundige ben ik gek op de vijf regelmatige veelvlakken, ook wel de Platonische Lichamen genoemd. De piramide, bestaande uit vier gelijkzijdige driehoeken, (de tetraeder) de kubus (hexaeder) en een balletje, bestaande uit 20 gelijkzijdige driehoeken (icosaeder) heb ik al gevouwen zonder een druppel lijm te gebruiken! Zie hier het resultaat.

Tetraeder

Hexaeder

Icosaeder

Bron. 

2 opmerkingen:

  1. Ik volg al een paar weken jouw blog en ik vind het een hele leuke en mooie blog. Ik ben 13 jaar, en niet zo goed in wiskunde. Ik hou meer van talen en ben daar dan ook een heel stuk beter in. Maar je wiskundeblogs lees ik gewoon, omdat het eens leuk is om te weten waar je mee bezig bent enzo. Ik zou het leuk vinden om jou als leerkracht te hebben. Maar helaas, ik woon in België. Dus dat is een beetje te ver denk ik. Hoe dan ook, blijf doorgaan met deze blog, want je wekt mijn enthousiasme elke keer als ik een nieuw artikel zie :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Tessa voor het compliment! Ik vind het leuk om te lezen dat mensen die zelf geen grote interesse in wiskunde hebben, mijn onderwerpen wel interessant vinden.
      Helaas, België is net te ver, ik blijf liever in Zuid-Holland. Jouw reactie heeft mij weer enthousiast gemaakt voor een nieuw onderwerp.

      Verwijderen