Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

woensdag 30 januari 2013

Koning vs. Koningin

Prins Willem-Alexander wordt koning. Dat snap ik. Koningin Beatrix treedt af. Snap ik ook. Maxima wordt koningin. Snap ik niet. 

De Volkskrant schreef er het volgende over.
Hoe kan dat nou: prins Hendrik naast koningin Wilhelmina, prins Bernhard naast koningin Juliana en prins Claus naast koningin Beatrix, maar koningin Máxima naast koning Willem-Alexander? Met de kwestie wordt, zo bleek ook dinsdag weer, tot in het buitenland geworsteld. Het antwoord is eenvoudig.
Nederland heeft volgens de grondwet een Koning. Dat is op dit moment Beatrix. Je noemt haar natuurlijk geen koning. Maar omdat zij eigenlijk 'de Koning' is, noemde je haar man niet ook nog eens zo, dat schiep maar verwarring. De vrouw naast een 'echte' Koning kun je wel koningin noemen. Maar rechten en plichten van Máxima zijn straks heel anders dan van haar schoonmoeder, de nu nog regerende vorst.

De echtgenotes van de eerdere drie koningen werden ook koningin genoemd: koningin Wilhelmina (niet te verwarren met de latere oorlogskoningin), koningin Anna Paulowna, koningin Sophie en koningin Emma. De laatste werd overigens wel meer dan de vrouw van: zij werd na de dood van haar man Willem III regentes voor koningin Wilhelmina (wel de latere oorlogskoningin), die toen nog een kind was. Het meisje erfde de troon, haar moeder nam de honneurs waar. Ook nu zou bij het wegvallen van Willem-Alexander zijn oudste dochter de rechten erven en er tot haar 18e een regent moeten komen, mogelijk Máxima.

Lekker Nederlands, dat wel. Ook een beetje discriminerend, als je het mij vraagt. Ik vind het maar een titel. De koning regeert (of in de afgelopen tijd: de koningin), de partner mag dan de koningin heten (of in de afgelopen tijd: de koning). Dan pas je de grondwet toch aan? We snappen wel wie "echt" de macht heeft in het land. Jammer dat het niet zo simpel ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten