Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 3 oktober 2011

Aftellen: Gay Pride

Zowel een Gay Pride als een demonstratie van rechtsextremisten tegen die homoparade in Belgrado zijn verboden. Eerder vandaag legde het organisatiecomité een oproep van de autoriteiten de mars komende zondag af te gelasten naast zich neer. Hierop besloten de Servische autoriteiten zelf tot actie over te gaan.
De minister van Binnenlandse Zaken Ivica Dacic en de burgemeester Dragan Djilas hebben gewaarschuwd dat de confrontatie van beide betogingen in geweld kan ontaarden. Vorig jaar liep de Gay Pride in Belgrado uit op onlusten waarbij meer dan honderd mensen gewond raakten.
Het Westen dringt er bij Servië op aan dat het behoudende land de rechten van homseksuelen en andere minderheden moet beschermen. Dit geldt als voorwaarde voor toetreding tot de Europese Unie.

Ik vraag me af of een Gay Pride niet te hoog gegrepen is in Servië. Het is een beetje de kip en het ei. Om de acceptatie te verhogen, kun je een parade organiseren en laten zien dat homoseksualiteit niks geks is. Maar om een parade te organiseren, moet er wel een vorm van acceptatie zijn. In het volledige artikel van het NRC stond dat er tegenwoordig voorlichting op scholen werd gegeven. Dit was nodig, want vele homoseksuelen leiden er een dubbelleven. Ze zijn uit de kast bij hun beste vrienden en het nachtleven, maar niet op het werk of voor familie en twee profielen op Facebook. 
Wat er in Servie eigenlijk moet gebeuren? Een bekend persoon, beetje de bekendheid van Oprah in de VS, zou uit de kast moeten komen. Dan niet een type Gorden of Gerard, eerder een Rik van de Westelaken (van de NOS). Toon de homoseksualiteit, laat zien dat er niks geks of raars is aan een homo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten