Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

donderdag 6 oktober 2011

Aftellen: de Presentatie

Ik heb iets met oktober en een presentatie over homoseksualiteit. Vraag me niet waarom, maar in deze maand heb ik de behoefte om er net wat meer over te praten. Nou ja, de waarom is simpel: op 17 oktober 2008 kwam ik uit de kast. Nu zit in mijn hoofd de koppeling homoseksualiteit - oktober. De wind staat dan anders, net wat harder en koeler. De regendruppels zijn vlakker, raken me rechter. De zon schijnt minder.

Hoe dan ook, vandaag moest ik voor het vak Didactisch Practicum een lesje geven. Hoe spannend het vak ook mag klinken, dat is het niet. Per les praat de docent, afgestudeerd als psycholoog, makkelijk een klokuur lang over een onderwerp als "de basisvaardigheden van een docent". In onleesbaar Nederlands zet hij termen die uit de klas komen op het bord. Dat was dan de interactie. De student doet er verstandig aan om aantekeningen te maken, omdat je anders echt in slaap valt. T., de naast me zit, maakt rustig haar huiswerk voor dinsdag.
Het lesje dat ik moest geven, moest vooral open vragen bevatten. Het ging om een onderwijsleergesprek. Ook over dit onderwerp heeft de goede man met gemak 90 minuten vol gepraat.
Maar wat ik ook in mijn hoofd bedacht, het bevatte gesloten vragen. De docent gaf de voorkeur aan dat de lesjes niet de wiskunde als onderwerp hadden. De Platonische en Archimedische figuren (beter bekend als de regelmatige en de half-regelmatige figuren) leken mij interessant, maar ik zag er geen open vragen in. "Misschien een discussie over homoseksualiteit," dacht ik.
Een echte discussie kon je het niet noemen, want er was geen sprake van een stelling met mensen die voor of tegen zijn. Ik vroeg wat er bij de klas opkwam bij het woord "seksualiteit". Homo's, durex, man en vrouw, intiem kwamen er als antwoord. Ik ging door op de homoseksualiteit en liet wat feitjes zien uit de blog "Dat je het maar even weet!". Ik vroeg aan de klas wat zij zouden doen met een homoseksuele jongen die depressief was, en wat ze vonden van dat 5% van de ouders geen homoseksuele leerkracht voor zijn kinderen wilde. 
De docent vond het een mooie openingsvraag. Het was wel een gevoelig onderwerp, zei hij, het maakt wel wat los. Zelf heb ik seksualiteit nooit als een gevoelig onderwerp gezien. Het ligt er wel aan waar je het precies over hebt: ik kan me voorstellen dat niet iedereen zich even gemakkelijk voelt als ik tot in de kleinste details vertel hoe twee mannen allerlei soorten standjes kunnen uitoefenen tijdens de intieme momenten in de slaapkamer. Nee, ik hou het wel globaal.
De les die erop volgde, liet zien dat het helemaal geen gevoelig of moeilijk onderwerp is, maar daarover vertel ik morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten