Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 7 oktober 2011

Aftellen: Grappig/De presentatie

(...) De les die erop volgde, liet zien dat het helemaal geen gevoelig of moeilijk onderwerp is, maar daarover vertel ik morgen. (donderdag 6 oktober).
Laat ik daar dan maar beginnen. De les die erop volgde, heet Vakdidactiek 2A. In leerjaar 1 hebben we vooral geleerd hoe je onderwerpen als meetkunde, rekenen en algebra moet uitleggen aan leerlingen uit de onderbouw. We oefenden met proeflesjes, gingen zelf sommetjes maken op de manier zoals we dat van de leerlingen verwachten, dat soort dingen. Bij 2A waren we eerst bezig met kwadrateren en worteltrekken, hoe dat vroeger ging en wat het trucje was dat erachter zat. Nu zijn we bezig met het analyseren van een hoofdstuk uit een wiskundeboek uit de onderbouw. Wat is de opzet, zijn er oriƫnterende en verwerkingsopdrachten, wat is de dactiek erachter?
Dit vak wordt gegeven door MH., een jonge vrouw die zelf ook op deze school student is geweest. Ze is lekker energiek, heeft een goed gevoel voor humor en heeft de klas onder controle. Zijn wij dan zo'n drukke groep? Nee, dat niet, maar het is er wel altijd gezellig en dat kan soms de werksfeer enigszins bedrukken. De tafels staan voor dit vak ik groepjes. Dan niet van die nette groepjes van vier, keurig verspreid over het lokaal, maar overal wat tafeltjes. Het ene groepje bestaat uit 5, de ander uit 6, uit 8.. Nou ja, er zijn toch nooit genoeg tafels, dus sommige nemen plaats aan de computer of delen hun plek. 
Zo zaten wij, R., MB., M., M., T., T., Y., en ik aan zes tafels (leuk he, al die afgekorte namen! =D). Stuk voor stuk gezellige mensen, waarvan de helft zijn/haar Propedeuse heeft behaald. MH. gaf wat uitleg, er werden vragen gesteld en we gingen verder waar we vorige week gebleven waren. Niks bijzonders dus.
Vraag me niet hoe we erop kwamen, maar het ging weer over seksualiteit. "Ja," zei er een, "bij didactisch practicum leren we weleens wat. Zo heb ik vandaag geleerd wat een panseksueel is!" Het verschilt een beetje met aan wie je het vraagt, maar over het algemeen wordt een panseksueel gezien als een persoon die niet let op het geslacht en zou ook op objecten verliefd kunnen worden. Dit veroorzaakte veel gelach, ook nog bij Vakdidactiek. "Het is gewoon logisch, als je verliefd wordt op een tafel, die mensen zijn allemaal homo!" zei de docent vol overtuiging en kwam erbij zitten. "Maar hoezo dan?" "Nou," vervolgt ze, "Er zit een poot aan!"
"Panseksualiteit is voor lesbiennes gewoon met een pan op de billen slaan, en bij homo's.. tja.." We kwamen niet meer bij, de wil om te werken was een beetje weg.
"Enne, Miek, wat had je nou nog meer?" vroeg die ene. "Metroseksueel, bijvoorbeeld."
Ook hier wist MH. een leuk antwoord op. "Dat is gewoon hele snelle seks, want *poef* en de deuren zijn dicht! Je moet ook geen gene hebben, er is heel veel glas."
We hebben gelachen tijdens die les, gelachen! Toen we naar buiten liepen zei ze nog: "pas wel op als je straks de metro ingaat."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten