Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 11 oktober 2011

Aftellen: Happy coming-out day!

Vandaag is het zover: nationale coming out dag! Vandaag was het de bedoeling om even stil te staan bij homoseksualiteit. Laten zien dat je openstaat voor homoseksualiteit, dat er een veilige werkomgeving is.Daar staat niet iedereen bij stil, maar een simpele vraag als "heb je een vriend?" kan voor een lesbienne als een lastige vraag worden gezien. Moet ze liegen en zeggen dat ze een vriend heeft is single is, of zal ze bekennen? En als ze bekent, hoe denken haar collega's erover? Tip: je kunt beter vragen of iemand een partner heeft. (lees ook: Aftellen: haar "partner").

Waarom precies vandaag, 11 oktober, en niet morgen of gisteren? Het komt uit de VS.
Vandaag is het Coming Out Dag. De dag waarop Matthew Shepard 13 jaar geleden gevonden werd, vastgebonden aan een hek in Wyoming (Amerika). Waar hij vijf dagen daarvoor werd gemarteld en achtergelaten om te sterven.

Matthew Shepard studeerde aan de Universiteit van Wyoming. Twee jonge mannen, Russel Henderson en Aaron McKinney, deden zich voor als homo’s om het vertrouwen van Shepard te winnen. Zij ontvoerden hem en uiteindelijk zijn zij ook degenen die veroordeeld zijn voor moord. Shepard heeft het leven gelaten om iets waar hij niets aan kon doen. Hij is vermoord vanwege zijn geaardheid.

Deze vreselijke gebeurtenis heeft veel teweeggebracht. De ‘Shepard-act’ werd in het leven geroepen, een grote anti-hatecrime wet.  National Coming Out-day werd in de VS ingesteld op de dag van Matthew’s overlijden.

Ook in Nederland ‘vieren’ wij deze dag. Niet een dag waarop iedereen nog eens uit de kast moet komen, maar wel om aandacht te besteden aan het fenomeen ‘coming out’. Elk jaar, gemiddeld zeven keer, komt iemand met een andere geaardheid dan heteroseksualiteit uit de kast. Niet altijd wetende hoe de omgeving er mee om zal gaan.

Ook in Nederland zijn er mensen gestorven in het gevecht om gelijke rechten. Dat gevecht is waar het COC al sinds 1948 mee bezig, Expreszo sinds 1988. Gelijke rechten, bestrijding van discriminatie en het garanderen van een veilige omgeving is iets waar wij naar streven.

Ik hoop dat we over 30 jaar geen dag als deze meer nodig hebben. Dat er in 2041 niets ‘normalers’ bestaat. Dat Expreszo, het COC en al die andere organisaties, op een bepaalde manier overbodig zijn geworden.

Wil je weten hoe de sfeer is op jouw werk en heb je Facebook? Kijk op http://sfeermeter.com/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De afgelopen weken heb ik elke dag een blogje geschreven met de hoop men aan het denken te zetten. Ik wilde laten zien dat er meer is dan alleen de bekende vijf (hetero, homo, lesbienne, bi- en transseksueel) en hoe je sommige dingen als anders kunnen ervaren (lees bijvoorbeeld: Aftellen: Hoe date je?"). Ook wilde ik wat feiten laten zien en er wat dieper op in gaan (denk aan Happy Coming-out Day, Een homoseksuele leerkracht en Lesbische moeders). Verder had ik nog een paar artikelen van het internet (zoals Gay pride, Is er meer homohaat, Een homoseksuele leerkracht (2), en In de gevangenis). Dan nog wat grappige dingen die ik heb meegemaakt en tada: 25 blogs over deze Coming-out day!

2 opmerkingen: