Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 26 september 2011

Aftellen: Lesbische moeders

Volgens het CBS woonden in 2009 in Nederland ongeveer 25.000 vrouwelijke en 31.000 mannelijke koppels samen. Bij 20% (5000) van de vrouwenparen wonen kinderen en bij 3% (930) van de mannenparen. Niet bekend is hoeveel kinderen tijdens de homoseksuele relatie geboren zijn of in een eerdere heteroseksuele relatie. 
Hoewel de kinderen opgroeien in een samenleving met een grote acceptatie van homoseksualiteit, heeft een substantieel deel van de Nederlandse bevolking bedenkingen bij homoseksuele ouders. Wat betekent dat voor die ouders en voor hun kinderen?
Over de lesbische moeders en hun kinderen begint zich dankzij het langlopende onderzoek van de Universiteit van Amsterdam wel iets af te tekenen. Tot nu toe blijken kinderen met twee moeders in hun sociaal-emotionele ontwikkeling niet te verschillen van kinderen die opgroeien in een traditioneel gezin met een vader en een moeder.

Lesbische moeders en hun kinderen krijgen veel onaangename reacties van de omgeving. Ruim twee derde van de moeders zegt nieuwsgierige vragen te krijgen, die kennelijk niet als zuiver neutrale belangstelling overkomen. Ook roddelen komt volgens de moeders veel voor (drie op de tien moeders noemen dat). De kinderen bleken soortgelijke ervaringen te hebben. Ze zijn vaak het mikpunt van grapjes (61%), krijgen veel nieuwsgierige vragen (57%) of negatieve opmerkingen over de seksuele voorkeur van hun moeders (45%) en staan bloot aan geroddel (31%). Over het algemeen was er geen verschil tussen de jongens en de meisjes, behalve dat meisjes vaker zeggen dat er over hen geroddeld wordt.

Nieuwsgierige vragen, die kennelijk niet als zuiver neutrale belangstelling overkomen. Wat moet ik me hier precies bij voorstellen? Misschien over de donor, dat daar over doorgevraagd wordt. Wie is hij, ken je hem, wat zijn zijn eigenschappen, hoe ziet hij eruit, is het in het ziekenhuis of zo gebeurd, hoe voelt je partner zich eronder.. Als iemand dit aan mij zou vragen, mocht de tijd er rijp voor zijn, dan zou ik het nog steeds als belangstelling zien. Nou ja, het ligt er wel aan wie het vraagt, een goede vriend zal het vragen uit belangstelling, een onbekendere zou eerder stof voor roddelen willen. 
Mij lijkt het eigenlijk ook lastig om erover te praten. Het moment dat je tegen je ouders vertelt dat jullie in verwachting zijn, hoe reageren de ouders? Leuk om een kleinkind te krijgen, maar mij lijkt het ook vele vragen oproepen. Hoe zullen anderen, die jou minder goed kennen, reageren? "He, je bent toch lesbisch, hoe kan dit dan?"
Ja, dan kan ik me goed voorstellen dat er vragen verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten