Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zondag 25 september 2011

Aftellen: Groen is Gras

groen is gras
groen is gras
onder mijne voeten
‘k heb verloren beste vriend
Ik zal hem zoeken moeten
hee daar plaatsgemaakt
voor de jonge dame
en de koekoek op het dak
zingt zijn lied op zijn gemak
o mijn lieve Augustijn
deze dame zal het zijn

Een leuk vrolijk kinderliedje, maar wat betekent het eigenlijk? Is het wel een vrolijk kinderliedje? Het werd gisteren in het kort verteld bij Echt Waar?!, maar ik wilde er meer over weten.  Een zoektocht op internet volgde, maar niet geheel met het gewenste resultaat. 

Groen is gras, groen is gras, onder mijne voeten
Iemand loopt blijkbaar met gebogen hoofd en in gedachten verzonken. Staart naar de grond en ziet niet de wereld om zich heen. Een vrolijk iemand kijkt voor zich uit. Iemand die treurt, kijkt naar de grond onder zijn voeten.
'k ben verloren beste vriend, 'k zal hem zoeken moeten
De ik-figuur is een goede vriend verloren. Het kan zijn dat die vriend dood is, maar dat is niet duidelijk. Normaal gesproken ga je niet op zoek naar iemand die dood is. Of je moet nog in een soort van ontkenningsfase verkeren.
Hee daar, plaats gemaakt voor een jongedame! Dit lijkt wel naar een begrafenis te verwijzen. Bij een begrafenis wordt er van voorbijgangers verwacht dat ze plaats maken voor de treurenden, en de treurenden voorrang geven.Dus waarschijnlijk is de ik-figuur een jonge vrouw van wie haar vriend is overleden.
En de koekoek op het dak, zingt zijn lied op zijn gemak
Als je treurig bent, komt het extra hard aan om te merken dat het leven om je heen gewoon doorgaat. Zingende vogels worden in gedichten vaak gebruikt om het verdriet van de ik-figuur te onderstrepen, en aan te geven hoe weinig begripvol de wereld om je heen is.
Oh, mijn lieve Augustijn“De ik-figuur treurt om Augustijn,” lees ik op het internet. Teleurgesteld blijf ik naar het scherm staren. Is dat alles?  Dat kan ik zelf ook nog wel verzinnen! Maar wie is die Augustijn dan? De pottenbakker uit Bergen op Zoom? De Nederlandse theoloog? Ik zal het waarschijnlijk nooit weten.
Deze dame zal het zijn
En ook voor deze zin is geen verklaring te vinden. Misschien bedoelt de schrijver eigenlijk: “Ja, hoor dat heb ik weer. Het zal deze dame eens een keer niét zijn, die pech heeft. Nou is natuurlijk net uitgerekend mijn vriend weer dood.”

Ja, een begrafenis, dat werd ook gezegd op de televisie, maar waar is het stukje van de homoseksueel dan? Verder speuren op internet dan maar. Na een tijdje vond ik het volgende:

Omdat het van oorsprong geen kinderliedjes zijn maar vaak gezongen journalistiek. Vroeger waren er geen kranten en zong men het nieuws. Als traditionals hebben ze dankzij kinderen kunnen overleven.
Van dat groen is gras heb ik een analyse gelezen. Het gaat over een man, homo, die zijn vriend is verloren. Die vriend ligt onder de groene zoden. Aan een (gedwongen) huwelijk met een jonge dame ontkomt hij niet.

Nou, hier zal ik het mee moeten doen, want verder kom ik niet.
Een homoseksueel is zijn vriend verloren (begraven) en wordt nu gedwongen tot een huwelijk met een dame. Wat een betekenis! =D

1 opmerking:

  1. De betekenis van 'Groen is 't Gras' kan je vinden op https://bertvanzantwijk.wordpress.com/2016/08/06/groen-is-t-gras/

    BeantwoordenVerwijderen