Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 23 september 2011

Aftellen: positieve discriminatie

Discrimineren: een voorkeursbehandeling, verschillend behandelen, het maken van onderscheid, in de meest neutrale zin. Vaker hoor je iets als "het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van afkomst, sekse, huidskleur, etc." Dit klinkt dan weer erg negatief.

Er is ook positieve discriminatie, zelfs als het gaat om homoseksualiteit. Ik las laatst het volgende artikel:
 

Gezocht: een homo
• Bedrijf zoekt letterlijk naar homoseksueel in personeelsadvertentie • Homobelangenorganisaties zijn “niet gelukkig”

Gezocht: een homo. Die heeft alle eigenschappen die nodig zijn voor een baan als commerciëel officemanager bij adviesbureau ResetManagement, vindt zakelijk leider Nono Schrader en dus adverteert ze er openlijk mee. Het COC en de Commissie Gelijke Behandeling zijn er echter “niet gelukkig” mee.


Maar Schrader is vastbesloten: voor de invulling van de vacature officemanager geeft ze de voorkeur aan een homoseksueel, omdat ze er in het verleden goede ervaringen mee heeft gehad. “De meeste homo’s ken ik als zeer consciëntieus, gedreven, zelfwerkzaam, hulpvaardig en toch met voldoende testosteron om op een hoogst aangename manier assertief te zijn en aan te geven wat wanneer wel en niet haalbaar is. Die combinatie maakt iemand tot een medewerker waar je van op aan kunt.” Bovendien streeft het bedrijf naar diversiteit op de werkvloer. Schrader: “Wij vinden: hoe diverser de club, hoe vernieuwender de ideeën.”


Vera Bergkamp, voorzitter van homobelangenorganisatie COC, is blij dat bedrijven de toegevoegde waarde zien van diversiteit op de werkvloer. “Toch zijn we geen voorstander van het opnemen van seksuele voorkeur in een personeelsadvertentie, omdat gekwalificeerde hetero’s daardoor bij voorbaat worden uitgesloten.” Marcel Scholten, woordvoerder van de Commissie Gelijke Behandeling, sluit zich daarbij aan. “Het gaat om een uitzondering op gelijke behandeling, daar mag je niet lichtzinnig over doen. Het is dus niet toegestaan om voorkeursbeleid te voeren voor bijvoorbeeld mannen, homoseksuelen of moslims.”


ResetManagement weet natuurlijk wel dat iedereen dezelfde kans op een baan moet hebben. “Op zich is het begrijpelijk en terecht dat er bij een vacature geen voorkeur mag worden uitgesproken. Maar over het algemeen hebben we die toch en dan kun je de ander en jezelf een hoop tijd en gedoe besparen door het gewoon aan te geven. Bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan een homo”, zegt Schrader vastbesloten.


Het COC geeft echter voorkeur aan andere manieren om een bedrijf aantrekkelijk te maken voor lesbische vrouwen, homomannen, bi’s en transgenders. “Je kunt bijvoorbeeld een netwerk van ‘roze’ medewerkers starten en er voor zorgen dat iedereen zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Want nog altijd is één op de drie werknemers op het werk niet uit de kast”, benadrukt Bergkamp.


Dit is dan weer het uiterste. Ik vind het ook een beetje beledigend: alsof homo's allemaal dezelfde eigenschappen hebben, alsof ze als poppen van de fabrieksband komen rollen. Het geeft me het gevoel alsof er maar een soort homo is, tegenover een grote verscheidenheid aan hetero's. 
Ik zou het bovendien niet prettig vinden als ik wist dat ik was aangenomen, omdat ik een vriendin heb.  Een aparte voorkeursbehandeling.

Bron. : metro.nl

1 opmerking:

  1. Apart! Maar ik zou me er ook niet prettig bij voelen. Al is gediscrimineerd worden omdat je homoseksueel bent weer het andere uiterste, dat word ik ook liever niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen