Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 13 september 2011

Langer op school dan thuis

Je kent het wel: vroeg opstaan om vroeg op school te zijn om daar een lange dag door te brengen om vermoeid thuis te komen. Op de middelbare betekent een lange dag dan van kwart over acht tot half 5: ruim acht uur dus. Gelukkig had je ook kortere dagen, waar je rond half vier al thuis op de bank kon liggen of waar je pas rond een uur of elf op je fiets stapte.
Zo'n dag is op zich dan niet zo erg, als je wat te doen hebt. Meer les dan tussenuren, bijvoorbeeld. Zo weet ik nog de dinsdag van vijf Havo. 75 minuten NLT, 75 minuten Nederlands, 20 minuten pauze, 75 minuten Informatica, 155 minuten pauze, 50 minuten Godsdienst en 50 minuten Engels. Van 10 over acht tot vijf over half vijf. Elke dinsdag? Ja, elke dinsdag. Het hele jaar door? Ja, het hele jaar door. Je voelt het al: daar had ik geen zin in! De lessen konden gewisseld worden: er waren lokalen en de docenten vonden het prima. Een klein nadeel: er moest worden lesgegeven in de echte pauze. Geen probleem, dacht ik, omdat iedereen of ervoor, of erna een tussenuur had. Mooi, dan was ik tenminste om twee uur uit! Maar nee hoor, een leerlinge vond het geen goed idee, omdat ze dan te weinig tijd had om haar broodje op te eten. De lessen bleven staan en deze leerling was vervolgens nooit op de dinsdagmiddag aanwezig. Zeker toen er wat lessen waren afgesloten zat ik uren op school te niksen. Een tussenuurtje van 5,5 uur. In die tijd ging ik naar de fysiotherapeut, deed ik boodschappen, ging alvast de groenten snijden voor het avondeten, maakte het huiswerk, bekeek mijn mail en trakteerde de klas op ijs. Nog had ik tijd over. Toen ik de docente Engels duidelijk maakte dat ik niet zo haar op haar les wilde wachten (het kwam na zo'n lang tussenuur geregeld voor dat we binnen het kwartier weer weg mochten) en dat ik van alles in die 5,5 uur kon doen (naar Utrecht voor koffie en terug, naar Hoek van Holland fietsen om daar op het strand te liggen en weer terug te fietsen, met het vleigtuig naar het Midden-Oosten gaan...), besloot ze de les van de dinsdagmiddag te laten vervallen.
Om eerlijk te zijn: de dinsdagen op de hogeschool duren nog langer. Half elf begint de eerste les, en  tien uur later zit ik weer op de fiets naar huis. In die tussentijd heb ik slechts drie lessen gehad, die bij elkaar vijf uur duren. Je voelt het al: vijf uur zit ik dus op school zonder les te hebben. Over het algemeen ben ik wel met school bezig, want tja: wat moet ik anders? Wel tijd genoeg om een blog te schrijven, om het eens van de positieve kant te bekijken. =D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten