Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

donderdag 8 september 2011

Rekenbeter.nl

Op de lerarenopleiding werd vorig jaar aangeraden om je aan te melden voor www.rekenbeter.nl. Omdat, zoals de naam van de site het al zegt, je er beter in rekenen door wordt. Elke dag drie sommetjes over verschillende onderwerpen. De ene keer moet je een grafiek aflezen, dan moet je breuken optellen en een andere keer moet je getallen van klein naar groot zetten. Niet al te moeilijk, hoewel er soms een pittige tussen kan zitten.
Vandaag had je deze vraag:
5,2 + 6,1 + 7,3 + 3,4 + 8,1 + 8,6 = 38,7.

Kees haalde de volgende cijfers voor zijn proefwerken: 5,2    6,1    7,3    3,4    8,1   8,6.
Welk cijfer moet hij voor zijn volgende proefwerk halen zodat hij precies een 7 gemiddeld komt te staan?

Je kon kiezen voor:
A. 9,3
B 10
C Dat gaat niet lukken

Ik dacht: als hij een tien haalt, heeft hij 48,7 punten. (5,2 + 6,1 + 7,3 + 3,4 + 8,1 + 8,6 + 10). Deel je 48,7 door 7 (hij heeft 7 resultaten), dan krijg je 6,9571428 enz. De resultaten zijn afgerond op een decimaal, dus dit geldt ook voor het gemiddelde, dit wordt dan een 7 gemiddeld. Ik klikte antwoord B aan, maar helaas: deze was fout.
Volgens de uitleg:
Voor een 7 gemiddeld moet hij totaal 7 × 7 = 49 punten hebben.
Hij zou een 10,3 moeten halen voor het volgende proefwerk.
Dat gaat niet lukken.

Nou ja, als je het zo leest, klopt het wel, maar in de praktijk zou Kees mooi een 7 gemiddeld staan! "Precies" is in dit geval dus ook echt PRECIES, niet afgerond.

Dan nog een andere, van maanden geleden. Daar werd ik zo boos om, dat ik een mailtje had gestuurd naar de site.
"Opdracht 2:
19% btw over een bedrag berekenen komt overeen met?
Antwoord A: Vermenigvuldigen met 0,19
Antwoord B: Vermenigvuldigen met 1,9.
Antwoord C: Vermenigvuldigen met 1,19."

Het goede antwoord was, volgens de site, antwoord A. Hier ben ik het niet mee eens. Als je een percentage OVER een bedrag berekent, moet je het percentage van dat bedrag bij het origineel optellen. Hierdoor is antwoord C juist.
Antwoord A is juist als de vraag was: 19% VAN een bedrag berekenen komt overeen met...".
Ik wilde u graag op deze misvatting attenderen.

Er volgde een mailtje, en ik citeer:

Ik kan me niet vinden in uw stellige verschil over het gebruik van de woorden OVER en VAN.  Er wordt duidelijk alleen naar het btw-bedrag gevraagd. Maar de laatste formulering is is duidelijker en die ga ik overnemen.
Met dank voor de reactie, Sieb Kemme

Nou, toch lief dat ze reageren en mijn woordkeuze overnemen. Ben ik toch nog tevreden! =D
Tip: is Rekenen niet jouw ding? Kijk eens op www.beterspellen.nl om je spelling (maar ook je woordenschat!) te verbeteren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten